Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

H&M växte snabbt 2015

Dagmar Forne | 2016/03/30 | Antal kommentarer 0

Snabb expansion, nya marknader, ökad e-handel men minskad marginal – det är kontentan av H&Ms årsrapport för 2015. 413 nya butiker nettoöppnades, och H&M gick in på 5 nya marknader.

Cos är en av de kedjor som H&M satsat stort på under 2015.

H&M:S snabba expansion fortsätter. Under 2015 ökades butiksbeståndet med 413 butiker och H&M gick in på fem nya marknader: Taiwan, Peru, Indien Sydafrika och Macau fick sina första H&M-butiker.

Under året låg stort fokus på att expandera H&M:s övriga butikskedjor som COS, &other Stories och Monki.
Det sker också en snabb expansion på existerande marknader.

H&M:S största marknader är i dag Tyskland, följt av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Sverige och Italien.

Tillväxt på stora marknader
USA och Kina expanderar snabbt, där ökade försäljningen under 2015 med 45 respektive 41 procent i svenska kronor räknat, och det öppnades 59 nya butiker i USA och 83 nya i Kina.
I Tyskland och Sverige är marknaderna mer mogna. Det tillkom 9 nya butiker i Tyskland och försäljningen ökade med beskedliga 6 procent i svenska kronor, medan Sverige inte fick någon nettoökning av antalet butiker, men försäljningen ökade ändå med 6 procent.
H&M hade vid utgången av 2015 hela 3 610 H&M – butiker på 61 marknader, 106 Monkibutiker på 13 marknader, 30 &other stories-butiker på 10 marknader, 20 Weekday-butiker på 5 marknader och 2000 Cheap Monday-återförsäljare på 35 marknader och 5 Cheap Monday-butiker på 4 marknader.
Totalt var antalet H&M-ägda butiker 3,924.

Näthandel växer
Under 2015 lades mycket kraft på att bygga upp on-lineverksamheten för H&M och för de övriga butikskedjorna. H&M finns i dag på nätet på 23 marknader,och ambitionen är att under 2016 öppna ytterligare 9 marknader. Weekday finns på 18 marknader, Cheap Monday finns på 18 marknader online, &other stories finns på 13 online-marknader, och COS på 19.

H&Ms globala försäljning blev under 2015 209,921 miljoner kronor. Det var en ökning på 19 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet blev 26,942 miljoner svenska kronor. Marginalen försämrades, från 16,9 procent till 14,9 procent.

Värderingar
I den rikt illustrerade årsrapporten skriver företaget om sin inriktning och sina ambitioner. Två stora områden är hållbarhet och goda förhållanden för alla som producerar varor för företagets kedjor. H&M äger varken fabriker och eller butiksfastigheter. De samarbetar med cirka 820 oberoende leverantörer, främst i Asien och Europa. I rapporten poängteras att man strävar efter utveckla långsiktiga relationer med leverantörerna och att ställa krav på att dessa följer H&M:s riktlinjer för arbetsförhållanden och levnadslöner.
H&M strävar också efter att skapa mer resurssnåla tillverkningsprocesser, och att skapa system för återbruk och återvinning och skriver att målet är en cirkulär ekonomi.

Skriv ut Skriv ut
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...
Textilhögskolan i Borås öppningsvisade på Fashion week Stockholm idag på förmiddagen. Här Evelin Kägos kollektion. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckan i Stockholm i gång

2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som... 2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som idag invigdes i...
IMG_2916

Plastlarm – farliga kemikalier i konsumentprodukter

2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står... 2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står i en rapport...
900x500_Rusta_tapet_stolar_balkong_mobler_Foton_Rusta

Svensk kedja satsar på Tyskland

2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den... 2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den tyska marknaden. Strategin...

H&M växte snabbt 2015

Dagmar Forne | 2016/03/30 | Antal kommentarer 0




Snabb expansion, nya marknader, ökad e-handel men minskad marginal – det är kontentan av H&Ms årsrapport för 2015. 413 nya butiker nettoöppnades, och H&M gick in på 5 nya marknader.

H&M:S snabba expansion fortsätter. Under 2015 ökades butiksbeståndet med 413 butiker och H&M gick in på fem nya marknader: Taiwan, Peru, Indien Sydafrika och Macau fick sina första H&M-butiker.

Under året låg stort fokus på att expandera H&M:s övriga butikskedjor som COS, &other Stories och Monki.
Det sker också en snabb expansion på existerande marknader.

H&M:S största marknader är i dag Tyskland, följt av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Sverige och Italien.

Tillväxt på stora marknader
USA och Kina expanderar snabbt, där ökade försäljningen under 2015 med 45 respektive 41 procent i svenska kronor räknat, och det öppnades 59 nya butiker i USA och 83 nya i Kina.
I Tyskland och Sverige är marknaderna mer mogna. Det tillkom 9 nya butiker i Tyskland och försäljningen ökade med beskedliga 6 procent i svenska kronor, medan Sverige inte fick någon nettoökning av antalet butiker, men försäljningen ökade ändå med 6 procent.
H&M hade vid utgången av 2015 hela 3 610 H&M – butiker på 61 marknader, 106 Monkibutiker på 13 marknader, 30 &other stories-butiker på 10 marknader, 20 Weekday-butiker på 5 marknader och 2000 Cheap Monday-återförsäljare på 35 marknader och 5 Cheap Monday-butiker på 4 marknader.
Totalt var antalet H&M-ägda butiker 3,924.

Näthandel växer
Under 2015 lades mycket kraft på att bygga upp on-lineverksamheten för H&M och för de övriga butikskedjorna. H&M finns i dag på nätet på 23 marknader,och ambitionen är att under 2016 öppna ytterligare 9 marknader. Weekday finns på 18 marknader, Cheap Monday finns på 18 marknader online, &other stories finns på 13 online-marknader, och COS på 19.

H&Ms globala försäljning blev under 2015 209,921 miljoner kronor. Det var en ökning på 19 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet blev 26,942 miljoner svenska kronor. Marginalen försämrades, från 16,9 procent till 14,9 procent.

Värderingar
I den rikt illustrerade årsrapporten skriver företaget om sin inriktning och sina ambitioner. Två stora områden är hållbarhet och goda förhållanden för alla som producerar varor för företagets kedjor. H&M äger varken fabriker och eller butiksfastigheter. De samarbetar med cirka 820 oberoende leverantörer, främst i Asien och Europa. I rapporten poängteras att man strävar efter utveckla långsiktiga relationer med leverantörerna och att ställa krav på att dessa följer H&M:s riktlinjer för arbetsförhållanden och levnadslöner.
H&M strävar också efter att skapa mer resurssnåla tillverkningsprocesser, och att skapa system för återbruk och återvinning och skriver att målet är en cirkulär ekonomi.

Skriv ut Skriv ut
Indiska

Friskt kapital kan rädda Indiska

2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år,... 2016/08/30 - Klädkedjan Indiska som är i likvidation sedan i januari i år, får ett välkommet...
Louise Körner en av de unga modetalanger som idag på förmiddagen på catwalk och i utställning visade på Fashion Week Stockholm. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckans andra dag

2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung... 2016/08/30 - Andra dages av Fashion Week Stockholm inleddes med en visning av ung talang: Swedish Fashion...
Nikkarinen

Han ska stärka Svensk Dagligvaruhandel

2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast... 2016/08/29 - Svensk Dagligvaruhandel har anställt Magnus Nikkarinen som näringspolitiskt ansvarig. Han kommer närmast från regeringskansliet där...
Textilhögskolan i Borås öppningsvisade på Fashion week Stockholm idag på förmiddagen. Här Evelin Kägos kollektion. Foto: Ylva Åkesson

Visningsveckan i Stockholm i gång

2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som... 2016/08/29 - Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som idag invigdes i...
IMG_2916

Plastlarm – farliga kemikalier i konsumentprodukter

2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står... 2016/08/29 - Vanliga prylar i hemmen innehåller ofta farliga och förbjudna kemikalier. Det står i en rapport...
900x500_Rusta_tapet_stolar_balkong_mobler_Foton_Rusta

Svensk kedja satsar på Tyskland

2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den... 2016/08/29 - Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den tyska marknaden. Strategin...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100