Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

H&M växte snabbt 2015

Dagmar Forne | 2016/03/30 | Antal kommentarer 0

Snabb expansion, nya marknader, ökad e-handel men minskad marginal – det är kontentan av H&Ms årsrapport för 2015. 413 nya butiker nettoöppnades, och H&M gick in på 5 nya marknader.

Cos är en av de kedjor som H&M satsat stort på under 2015.

H&M:S snabba expansion fortsätter. Under 2015 ökades butiksbeståndet med 413 butiker och H&M gick in på fem nya marknader: Taiwan, Peru, Indien Sydafrika och Macau fick sina första H&M-butiker.

Under året låg stort fokus på att expandera H&M:s övriga butikskedjor som COS, &other Stories och Monki.
Det sker också en snabb expansion på existerande marknader.

H&M:S största marknader är i dag Tyskland, följt av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Sverige och Italien.

Tillväxt på stora marknader
USA och Kina expanderar snabbt, där ökade försäljningen under 2015 med 45 respektive 41 procent i svenska kronor räknat, och det öppnades 59 nya butiker i USA och 83 nya i Kina.
I Tyskland och Sverige är marknaderna mer mogna. Det tillkom 9 nya butiker i Tyskland och försäljningen ökade med beskedliga 6 procent i svenska kronor, medan Sverige inte fick någon nettoökning av antalet butiker, men försäljningen ökade ändå med 6 procent.
H&M hade vid utgången av 2015 hela 3 610 H&M – butiker på 61 marknader, 106 Monkibutiker på 13 marknader, 30 &other stories-butiker på 10 marknader, 20 Weekday-butiker på 5 marknader och 2000 Cheap Monday-återförsäljare på 35 marknader och 5 Cheap Monday-butiker på 4 marknader.
Totalt var antalet H&M-ägda butiker 3,924.

Näthandel växer
Under 2015 lades mycket kraft på att bygga upp on-lineverksamheten för H&M och för de övriga butikskedjorna. H&M finns i dag på nätet på 23 marknader,och ambitionen är att under 2016 öppna ytterligare 9 marknader. Weekday finns på 18 marknader, Cheap Monday finns på 18 marknader online, &other stories finns på 13 online-marknader, och COS på 19.

H&Ms globala försäljning blev under 2015 209,921 miljoner kronor. Det var en ökning på 19 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet blev 26,942 miljoner svenska kronor. Marginalen försämrades, från 16,9 procent till 14,9 procent.

Värderingar
I den rikt illustrerade årsrapporten skriver företaget om sin inriktning och sina ambitioner. Två stora områden är hållbarhet och goda förhållanden för alla som producerar varor för företagets kedjor. H&M äger varken fabriker och eller butiksfastigheter. De samarbetar med cirka 820 oberoende leverantörer, främst i Asien och Europa. I rapporten poängteras att man strävar efter utveckla långsiktiga relationer med leverantörerna och att ställa krav på att dessa följer H&M:s riktlinjer för arbetsförhållanden och levnadslöner.
H&M strävar också efter att skapa mer resurssnåla tillverkningsprocesser, och att skapa system för återbruk och återvinning och skriver att målet är en cirkulär ekonomi.

Skriv ut Skriv ut
DAHH-0007-A-001-200px

Dagens Handel 7/2016 ute nu

2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur... 2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur man lyckas skapa...
13z4btd

Svensk regnrock till NY

2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple.... 2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple....
image1

Årets centrumutvecklare utsedd

2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska... 2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska Stadskärnors årskonferens i...
Vårt kök Orkla foods Malmö

Nytt matmöte i Malmö

2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i... 2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö. Bakom satsningen...
unnamed

Robot fixar betalningen

2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande... 2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande robot kallad Pepper...
IMG_1954

Mors Dag lyfter nät-blomsterhandeln

2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet... 2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet med ett par...

H&M växte snabbt 2015

Dagmar Forne | 2016/03/30 | Antal kommentarer 0




Snabb expansion, nya marknader, ökad e-handel men minskad marginal – det är kontentan av H&Ms årsrapport för 2015. 413 nya butiker nettoöppnades, och H&M gick in på 5 nya marknader.

H&M:S snabba expansion fortsätter. Under 2015 ökades butiksbeståndet med 413 butiker och H&M gick in på fem nya marknader: Taiwan, Peru, Indien Sydafrika och Macau fick sina första H&M-butiker.

Under året låg stort fokus på att expandera H&M:s övriga butikskedjor som COS, &other Stories och Monki.
Det sker också en snabb expansion på existerande marknader.

H&M:S största marknader är i dag Tyskland, följt av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Sverige och Italien.

Tillväxt på stora marknader
USA och Kina expanderar snabbt, där ökade försäljningen under 2015 med 45 respektive 41 procent i svenska kronor räknat, och det öppnades 59 nya butiker i USA och 83 nya i Kina.
I Tyskland och Sverige är marknaderna mer mogna. Det tillkom 9 nya butiker i Tyskland och försäljningen ökade med beskedliga 6 procent i svenska kronor, medan Sverige inte fick någon nettoökning av antalet butiker, men försäljningen ökade ändå med 6 procent.
H&M hade vid utgången av 2015 hela 3 610 H&M – butiker på 61 marknader, 106 Monkibutiker på 13 marknader, 30 &other stories-butiker på 10 marknader, 20 Weekday-butiker på 5 marknader och 2000 Cheap Monday-återförsäljare på 35 marknader och 5 Cheap Monday-butiker på 4 marknader.
Totalt var antalet H&M-ägda butiker 3,924.

Näthandel växer
Under 2015 lades mycket kraft på att bygga upp on-lineverksamheten för H&M och för de övriga butikskedjorna. H&M finns i dag på nätet på 23 marknader,och ambitionen är att under 2016 öppna ytterligare 9 marknader. Weekday finns på 18 marknader, Cheap Monday finns på 18 marknader online, &other stories finns på 13 online-marknader, och COS på 19.

H&Ms globala försäljning blev under 2015 209,921 miljoner kronor. Det var en ökning på 19 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet blev 26,942 miljoner svenska kronor. Marginalen försämrades, från 16,9 procent till 14,9 procent.

Värderingar
I den rikt illustrerade årsrapporten skriver företaget om sin inriktning och sina ambitioner. Två stora områden är hållbarhet och goda förhållanden för alla som producerar varor för företagets kedjor. H&M äger varken fabriker och eller butiksfastigheter. De samarbetar med cirka 820 oberoende leverantörer, främst i Asien och Europa. I rapporten poängteras att man strävar efter utveckla långsiktiga relationer med leverantörerna och att ställa krav på att dessa följer H&M:s riktlinjer för arbetsförhållanden och levnadslöner.
H&M strävar också efter att skapa mer resurssnåla tillverkningsprocesser, och att skapa system för återbruk och återvinning och skriver att målet är en cirkulär ekonomi.

Skriv ut Skriv ut
DAHH-0007-A-001-200px

Dagens Handel 7/2016 ute nu

2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur... 2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur man lyckas skapa...
13z4btd

Svensk regnrock till NY

2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple.... 2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple....
image1

Årets centrumutvecklare utsedd

2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska... 2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska Stadskärnors årskonferens i...
Vårt kök Orkla foods Malmö

Nytt matmöte i Malmö

2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i... 2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö. Bakom satsningen...
unnamed

Robot fixar betalningen

2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande... 2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande robot kallad Pepper...
IMG_1954

Mors Dag lyfter nät-blomsterhandeln

2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet... 2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet med ett par...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100