Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


H&M växte snabbt 2015

Dagmar Forne | 2016/03/30 | Antal kommentarer 0

Snabb expansion, nya marknader, ökad e-handel men minskad marginal – det är kontentan av H&Ms årsrapport för 2015. 413 nya butiker nettoöppnades, och H&M gick in på 5 nya marknader.

Cos är en av de kedjor som H&M satsat stort på under 2015.

H&M:S snabba expansion fortsätter. Under 2015 ökades butiksbeståndet med 413 butiker och H&M gick in på fem nya marknader: Taiwan, Peru, Indien Sydafrika och Macau fick sina första H&M-butiker.

Under året låg stort fokus på att expandera H&M:s övriga butikskedjor som COS, &other Stories och Monki.
Det sker också en snabb expansion på existerande marknader.

H&M:S största marknader är i dag Tyskland, följt av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Sverige och Italien.

Tillväxt på stora marknader
USA och Kina expanderar snabbt, där ökade försäljningen under 2015 med 45 respektive 41 procent i svenska kronor räknat, och det öppnades 59 nya butiker i USA och 83 nya i Kina.
I Tyskland och Sverige är marknaderna mer mogna. Det tillkom 9 nya butiker i Tyskland och försäljningen ökade med beskedliga 6 procent i svenska kronor, medan Sverige inte fick någon nettoökning av antalet butiker, men försäljningen ökade ändå med 6 procent.
H&M hade vid utgången av 2015 hela 3 610 H&M – butiker på 61 marknader, 106 Monkibutiker på 13 marknader, 30 &other stories-butiker på 10 marknader, 20 Weekday-butiker på 5 marknader och 2000 Cheap Monday-återförsäljare på 35 marknader och 5 Cheap Monday-butiker på 4 marknader.
Totalt var antalet H&M-ägda butiker 3,924.

Näthandel växer
Under 2015 lades mycket kraft på att bygga upp on-lineverksamheten för H&M och för de övriga butikskedjorna. H&M finns i dag på nätet på 23 marknader,och ambitionen är att under 2016 öppna ytterligare 9 marknader. Weekday finns på 18 marknader, Cheap Monday finns på 18 marknader online, &other stories finns på 13 online-marknader, och COS på 19.

H&Ms globala försäljning blev under 2015 209,921 miljoner kronor. Det var en ökning på 19 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet blev 26,942 miljoner svenska kronor. Marginalen försämrades, från 16,9 procent till 14,9 procent.

Värderingar
I den rikt illustrerade årsrapporten skriver företaget om sin inriktning och sina ambitioner. Två stora områden är hållbarhet och goda förhållanden för alla som producerar varor för företagets kedjor. H&M äger varken fabriker och eller butiksfastigheter. De samarbetar med cirka 820 oberoende leverantörer, främst i Asien och Europa. I rapporten poängteras att man strävar efter utveckla långsiktiga relationer med leverantörerna och att ställa krav på att dessa följer H&M:s riktlinjer för arbetsförhållanden och levnadslöner.
H&M strävar också efter att skapa mer resurssnåla tillverkningsprocesser, och att skapa system för återbruk och återvinning och skriver att målet är en cirkulär ekonomi.

Skriv ut Skriv ut
909fb303b64a7afa_800x800ar

Lidl satsar grönt

2016/12/08 - På torsdagen invigde Lidl sin senaste butik. Den ligger i Växjö och... 2016/12/08 - På torsdagen invigde Lidl sin senaste butik. Den ligger i Växjö och är byggd kring...
unnamed (26)

Hon är ny vd på Lagerhaus

2016/12/08 - Caroline Hjelte är inredningskedjan Lagerhaus nya vd. Närmast kommer hon från konfektionskedjan... 2016/12/08 - Caroline Hjelte är inredningskedjan Lagerhaus nya vd. Närmast kommer hon från konfektionskedjan Rut & Circle....

H&M växte snabbt 2015

Dagmar Forne | 2016/03/30 | Antal kommentarer 0




Snabb expansion, nya marknader, ökad e-handel men minskad marginal – det är kontentan av H&Ms årsrapport för 2015. 413 nya butiker nettoöppnades, och H&M gick in på 5 nya marknader.

H&M:S snabba expansion fortsätter. Under 2015 ökades butiksbeståndet med 413 butiker och H&M gick in på fem nya marknader: Taiwan, Peru, Indien Sydafrika och Macau fick sina första H&M-butiker.

Under året låg stort fokus på att expandera H&M:s övriga butikskedjor som COS, &other Stories och Monki.
Det sker också en snabb expansion på existerande marknader.

H&M:S största marknader är i dag Tyskland, följt av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Sverige och Italien.

Tillväxt på stora marknader
USA och Kina expanderar snabbt, där ökade försäljningen under 2015 med 45 respektive 41 procent i svenska kronor räknat, och det öppnades 59 nya butiker i USA och 83 nya i Kina.
I Tyskland och Sverige är marknaderna mer mogna. Det tillkom 9 nya butiker i Tyskland och försäljningen ökade med beskedliga 6 procent i svenska kronor, medan Sverige inte fick någon nettoökning av antalet butiker, men försäljningen ökade ändå med 6 procent.
H&M hade vid utgången av 2015 hela 3 610 H&M – butiker på 61 marknader, 106 Monkibutiker på 13 marknader, 30 &other stories-butiker på 10 marknader, 20 Weekday-butiker på 5 marknader och 2000 Cheap Monday-återförsäljare på 35 marknader och 5 Cheap Monday-butiker på 4 marknader.
Totalt var antalet H&M-ägda butiker 3,924.

Näthandel växer
Under 2015 lades mycket kraft på att bygga upp on-lineverksamheten för H&M och för de övriga butikskedjorna. H&M finns i dag på nätet på 23 marknader,och ambitionen är att under 2016 öppna ytterligare 9 marknader. Weekday finns på 18 marknader, Cheap Monday finns på 18 marknader online, &other stories finns på 13 online-marknader, och COS på 19.

H&Ms globala försäljning blev under 2015 209,921 miljoner kronor. Det var en ökning på 19 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet blev 26,942 miljoner svenska kronor. Marginalen försämrades, från 16,9 procent till 14,9 procent.

Värderingar
I den rikt illustrerade årsrapporten skriver företaget om sin inriktning och sina ambitioner. Två stora områden är hållbarhet och goda förhållanden för alla som producerar varor för företagets kedjor. H&M äger varken fabriker och eller butiksfastigheter. De samarbetar med cirka 820 oberoende leverantörer, främst i Asien och Europa. I rapporten poängteras att man strävar efter utveckla långsiktiga relationer med leverantörerna och att ställa krav på att dessa följer H&M:s riktlinjer för arbetsförhållanden och levnadslöner.
H&M strävar också efter att skapa mer resurssnåla tillverkningsprocesser, och att skapa system för återbruk och återvinning och skriver att målet är en cirkulär ekonomi.

Skriv ut Skriv ut
909fb303b64a7afa_800x800ar

Lidl satsar grönt

2016/12/08 - På torsdagen invigde Lidl sin senaste butik. Den ligger i Växjö och... 2016/12/08 - På torsdagen invigde Lidl sin senaste butik. Den ligger i Växjö och är byggd kring...
unnamed (26)

Hon är ny vd på Lagerhaus

2016/12/08 - Caroline Hjelte är inredningskedjan Lagerhaus nya vd. Närmast kommer hon från konfektionskedjan... 2016/12/08 - Caroline Hjelte är inredningskedjan Lagerhaus nya vd. Närmast kommer hon från konfektionskedjan Rut & Circle....

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100