Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Nu är det julhandelsrekord igen

Ylva Åkesson | 2016/12/29 | Antal kommentarer 0

Som väntat: julhandelsrekord igen.
Julhandeln i fysiska butiker ökade med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning, enligt färska siffror från Dibs och Nets.

DIBS har tillsammans med moderbolaget och betalkoncernen Nets undersökt utfallet för den svenska julhandeln.

Från den ”officiella starten” med Black Friday 25 november fram till och med julafton så ökade handeln i fysiska butiker med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning jämfört med motsvarande period ifjol.

Fysiska butiker ökar måttligt men slår nytt rekord
Julhandeln i svenska butiker accelerade något från mitten på december och ända fram till julafton.

Totalt sett noterades en tillväxt med nytt rekord, där handeln ökade med 6 procent i kortomsättning och 9 procent i transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade, men endast något: 368 kronor i år jämfört med 381 kronor ifjol.

På själva julafton så ökade handeln ännu mer, 7 procent mer jämfört med ifjol.

– Det är glädjande att även handeln ifysiska  butiker ökar och slår nya rekord, trots en kraftigt ökande e-handel. Vi ser att man handlar ända fram till och med julafton där det till och med ökar mest. Vi ser också att readagarna på nätet som varit väldigt framgångsrika tar viss handel från butiker, säger Patrick Höijer, vice vd på Nets i Sverige.

Stark tillväxt för e-handeln

E-handeln i Sverige noterade en mycket stark tillväxt för årets julhandel och ökade med 28 procent i omsättning och drygt 52 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol.

Genomsnittsköpet minskade dock en del: 562 kronor i år jämfört med 672 kronor ifjol. Detta indikerar att svenskarna köper fler saker för mindre summor, men också att det har varit ett stort fokus på rea.

Black Friday som ökade markant i år (59 procent i omsättning) är numera mycket viktig för svensk e-handel eftersom den står för den största försäljningen under hela året, konstateras i rapporten.

Black Friday ”dopar”

Tidigare har höjdpunkten kommit två veckor innan jul men nu ligger den alltså långt tidigare. Det kan innebära att konsumenterna har fler dagar på sig att julhandla vilket uppmuntrar till ökad konsumtion.

– I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord, säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS och fortsätter:

– Naturligtvis finns det andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård.

Det här är siffrorna:

DIBS data är baserad på faktiska transaktioner, alltså köp, och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett  urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden, uppger man i det aktuella pressmeddelandet.

Nets data kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för kortköp i fysiska butiker.

 

Skriv ut Skriv ut
b5121def1d6e1661_800x800ar

Hemköp ökar tempot i e-handeln

2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ... 2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ...
9cc104f0b05ed493_800x800ar

De växlar upp inom retail

2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst.... 2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst....
fjarkontrollen

So kann det bli för hemelektronikjätten

2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar... 2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar om saken, där...
Moa Berglund Resele lanthandel. Foto: Resele.se

Lanthandlare kan ta hem priset i Sollefteå

2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala... 2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala insatser. ...
Lena-Larsson

VD-skifte för handelsanalys

2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är... 2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är ett utmärkt val...

Nu är det julhandelsrekord igen

Ylva Åkesson | 2016/12/29 | Antal kommentarer 0




Som väntat: julhandelsrekord igen.
Julhandeln i fysiska butiker ökade med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning, enligt färska siffror från Dibs och Nets.

DIBS har tillsammans med moderbolaget och betalkoncernen Nets undersökt utfallet för den svenska julhandeln.

Från den ”officiella starten” med Black Friday 25 november fram till och med julafton så ökade handeln i fysiska butiker med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning jämfört med motsvarande period ifjol.

Fysiska butiker ökar måttligt men slår nytt rekord
Julhandeln i svenska butiker accelerade något från mitten på december och ända fram till julafton.

Totalt sett noterades en tillväxt med nytt rekord, där handeln ökade med 6 procent i kortomsättning och 9 procent i transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade, men endast något: 368 kronor i år jämfört med 381 kronor ifjol.

På själva julafton så ökade handeln ännu mer, 7 procent mer jämfört med ifjol.

– Det är glädjande att även handeln ifysiska  butiker ökar och slår nya rekord, trots en kraftigt ökande e-handel. Vi ser att man handlar ända fram till och med julafton där det till och med ökar mest. Vi ser också att readagarna på nätet som varit väldigt framgångsrika tar viss handel från butiker, säger Patrick Höijer, vice vd på Nets i Sverige.

Stark tillväxt för e-handeln

E-handeln i Sverige noterade en mycket stark tillväxt för årets julhandel och ökade med 28 procent i omsättning och drygt 52 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol.

Genomsnittsköpet minskade dock en del: 562 kronor i år jämfört med 672 kronor ifjol. Detta indikerar att svenskarna köper fler saker för mindre summor, men också att det har varit ett stort fokus på rea.

Black Friday som ökade markant i år (59 procent i omsättning) är numera mycket viktig för svensk e-handel eftersom den står för den största försäljningen under hela året, konstateras i rapporten.

Black Friday ”dopar”

Tidigare har höjdpunkten kommit två veckor innan jul men nu ligger den alltså långt tidigare. Det kan innebära att konsumenterna har fler dagar på sig att julhandla vilket uppmuntrar till ökad konsumtion.

– I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord, säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS och fortsätter:

– Naturligtvis finns det andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård.

Det här är siffrorna:

DIBS data är baserad på faktiska transaktioner, alltså köp, och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett  urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden, uppger man i det aktuella pressmeddelandet.

Nets data kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för kortköp i fysiska butiker.

 

Skriv ut Skriv ut
b5121def1d6e1661_800x800ar

Hemköp ökar tempot i e-handeln

2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ... 2017/02/20 - Nu utökar Hemköpkedjan e-handeln med ytterligare två butiker i Göteborg:. ...
9cc104f0b05ed493_800x800ar

De växlar upp inom retail

2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst.... 2017/02/20 - Securitas satsar på retail, med nystartat bolag och mystery shopping-tjänst....
fjarkontrollen

So kann det bli för hemelektronikjätten

2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar... 2017/02/19 - Media Markt kan vara på väg att lämna Sverige. Flera media rapporterar om saken, där...
Moa Berglund Resele lanthandel. Foto: Resele.se

Lanthandlare kan ta hem priset i Sollefteå

2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala... 2017/02/19 - Resele Lanthandel har nominerats till Årets handlare i Sollefteå för sina lokala insatser. ...
Lena-Larsson

VD-skifte för handelsanalys

2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är... 2017/02/17 - (UPPDATERAT 15.50) Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research. – Jonas är ett utmärkt val...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100