Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0

EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
unnamed-1

Världspremiär för nytt Ikea

2016/06/30 - I Danderyd, precis vid E18, ligger Ikeas senaste koncept där man för... 2016/06/30 - I Danderyd, precis vid E18, ligger Ikeas senaste koncept där man för första gången i...
IMG_2604

Hårda tag kan förvärra Brexit

2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer... 2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer att påverkas av...
IMG_2603

Schengenavtalet bra för ekonomin

2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med... 2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med rubriken Var drar...
IMG_1293

Osäkerhet största faran med Brexit

2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och... 2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och utveckling i landet...
Julkö utanför Hamleys i London. Foto: Ylva Åkesson

Billigt pund ger rusning till London

2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig... 2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig shopping hägrar eftersom...

Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0




EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
unnamed-1

Världspremiär för nytt Ikea

2016/06/30 - I Danderyd, precis vid E18, ligger Ikeas senaste koncept där man för... 2016/06/30 - I Danderyd, precis vid E18, ligger Ikeas senaste koncept där man för första gången i...
IMG_2604

Hårda tag kan förvärra Brexit

2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer... 2016/06/29 - En självklar fråga på Entreprenörskapsforums lunchseminarium på tisdagen var hur världen kommer att påverkas av...
IMG_2603

Schengenavtalet bra för ekonomin

2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med... 2016/06/29 - En knapp vecka efter Brexitomröstningen höll Entreprenörskapsforum ett mycket vältajmat lunchseminarium med rubriken Var drar...
IMG_1293

Osäkerhet största faran med Brexit

2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och... 2016/06/27 - Osäkerhet kring Storbritanniens fortsatta relation till EU kommer att drabba investeringar och utveckling i landet...
Julkö utanför Hamleys i London. Foto: Ylva Åkesson

Billigt pund ger rusning till London

2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig... 2016/06/27 - Flygresesajt noterar ökat sök på London med 33 procent efter Brexit-beskedet. Billig shopping hägrar eftersom...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Snart dags för Entreprenörsveckan i Båstad

      Välkomna till Entreprenörsveckan i Båstad den 20-22 juni! Lokalen är Hotell Skansen och den första dagen är vikt för handelns frågor.

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100