Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0

EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...
958ad893b86e8270_800x800ar

Jula öppnar i Nyköping

2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping.... 2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping....
IMG_3078

Svensk Handel: En budget som inger oro

2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas... 2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg den svenska...

Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0




EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
mio_lund

Mio storsatsar i Skåne

2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten... 2016/09/23 - Möbelkedjan Mio öppnar en ny butik i Nova i Lund hösten 2017. Det blir...
Daniel Wellington

Klockmärke som poppar upp

2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och... 2016/09/22 - Med stor aktivitet i sociala medier, en road-trip på USAs östkust och första flygplatsbutiken vill...
Café Löfbergs Interior

Rätt doft triggar köp

2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar... 2016/09/22 - Lukten av söta saker ger lust att handla kaférelaterade produkter. Det visar en ny studie...
unnamed

Optikkedja samlar in glasögon

2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för... 2016/09/22 - Denna vecka startar Specsavers återigen en landsomfattande insamling av avlagda glasögon för att användas på...
958ad893b86e8270_800x800ar

Jula öppnar i Nyköping

2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping.... 2016/09/22 - I dag öppnar Jula sitt 90:e varuhus, denna gång i Nyköping....
IMG_3078

Svensk Handel: En budget som inger oro

2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas... 2016/09/21 - Som en båt på öppet hav. Så beskriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg den svenska...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100