Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0

EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
Lidl följer i Aldis fotspår och satsar på USA

Lidl planerar 100 butiker i USA

2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska... 2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska östkusten. -...
P1030889

Herrkedjan öppnar fler

2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första... 2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första nya butik i...
Kamppi, Helsingfors. Foto: Allianz

Ny delägare för Kampen i finsk storaffär

2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs... 2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs som en av...
IMG_0169

Varning för fulkod

2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för... 2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för det sista halvåret...

Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0




EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
Lidl följer i Aldis fotspår och satsar på USA

Lidl planerar 100 butiker i USA

2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska... 2017/02/24 - I år planerar lågpriskedjan Lidl att öppna 100 butiker längs den amerikanska östkusten. -...
P1030889

Herrkedjan öppnar fler

2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första... 2017/02/24 - Idag öppnar herrkedjan Brothers, som hör till modekoncernen Rnb, upp sin första nya butik i...
Kamppi, Helsingfors. Foto: Allianz

Ny delägare för Kampen i finsk storaffär

2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs... 2017/02/23 - Helsingfors stora köpcentrum Kamppi har fått ny hälftenägare, i vad som beskrivs som en av...
IMG_0169

Varning för fulkod

2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för... 2017/02/23 - Säkerhetsföretaget Check Point har släppt en rapport över de globala säkerhetstrenderna för det sista halvåret...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100