Annons:

Prenumerera



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0

EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
DAHH-0007-A-001-200px

Dagens Handel 7/2016 ute nu

2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur... 2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur man lyckas skapa...
13z4btd

Svensk regnrock till NY

2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple.... 2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple....
image1

Årets centrumutvecklare utsedd

2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska... 2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska Stadskärnors årskonferens i...
Vårt kök Orkla foods Malmö

Nytt matmöte i Malmö

2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i... 2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö. Bakom satsningen...
unnamed

Robot fixar betalningen

2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande... 2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande robot kallad Pepper...
IMG_1954

Mors Dag lyfter nät-blomsterhandeln

2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet... 2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet med ett par...

Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

Ylva Åkesson | 2016/02/29 | Antal kommentarer 0




EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.

Skriv ut Skriv ut
DAHH-0007-A-001-200px

Dagens Handel 7/2016 ute nu

2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur... 2016/05/27 - Dagens Handel 7/2016 innehåller allt om Retail Awardsgalan samt artiklar om hur man lyckas skapa...
13z4btd

Svensk regnrock till NY

2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple.... 2016/05/26 - Svensk modesuccé öppnar i The Big Apple....
image1

Årets centrumutvecklare utsedd

2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska... 2016/05/26 - Per Eriksson, City i Samverkan Stockholm, utsågs till Årets centrumutvecklare 2016 Svenska Stadskärnors årskonferens i...
Vårt kök Orkla foods Malmö

Nytt matmöte i Malmö

2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i... 2016/05/25 - I dag slås dörrarna upp till en ny mötesplats för mat i Malmö. Bakom satsningen...
unnamed

Robot fixar betalningen

2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande... 2016/05/25 - Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande robot kallad Pepper...
IMG_1954

Mors Dag lyfter nät-blomsterhandeln

2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet... 2016/05/25 - Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet med ett par...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

      Tack och hej då! 2016/04/29   | Antal kommentarer 0

      Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.

  • event

    • De tävlar i Retail Awards 2016

      Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2016 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet, som Eksjö bokhandel och Vemdalen Design, till stora kedjor som Clas Ohlson, Ikea och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

    • Retail Awards söker 2016 års finalister

      I maj är det dags att utse vinnarna i Retail Awards 2016. Anmälningarna in till de 12 kategorierna strömmar in men snart stänger anmälningssajten.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100