Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Sportjätten satsar på småbutiker

Thomas Karlsson | 2016/03/04 | Antal kommentarer 0

Sportkedjan Decathlons nya giv – kompaktbutiker med Click and collect i citylägen.

Den första kompaktbutiken i Decathlons kompaktsatsning ligger i gallerian Stachus passagen i München. Foto: Kratz photographie

Den första Decathlon connect-butiken öppnade i München i förra veckan, och om två veckor är det dags för butik nummer två, denna gång i Stuttgart.

Med det nya butiksformatet har den franska sportjätten Decathlon tagit klivet från storbutiker på runt 5 000 kvadratmeter i externa handelsplatser till kompaktbutiker på 50 kvadratmeter i bästa citylägen. Münchenbutiken ligger i Stachus Passagen och i Stuttgart öppnar man på Königstrasse.

Decathlon_Connect_3

Butikerna är indelade i tre zoner. Förutom ett utbud av storsäljande och säsongsaktuella sportvaror, som presenteras i de mörkgrå zonerna, kommer man i butikerna också presentera kedjans sortiment av 35 000 produkter som går att köpa online.

Decathlon_Connect_4

En viktig del i butikerna är den vita zonen ”Daily pick up zone”, där varor som näthandlats och väntar på att bli hämtade exponeras i genomskinliga boxar, för att inspirera andra kunder.

Och i de blå zonerna kan kunderna, precis som i kedjans övriga butiker, testa produkter och delta i interaktiva spel.

Det nya konceptet har tagits fram av den tyska kommunikations- och designbyrån Kplus konzept.

I Sverige har Decathlon i dagsläget en butik, i Kungens kurva. Butiken i Bromma stängde för två år sedan och till sommaren beräknas en ny butik stå klar i Barkarby handelsområde.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Sportjätten satsar på småbutiker

Thomas Karlsson | 2016/03/04 | Antal kommentarer 0




Sportkedjan Decathlons nya giv – kompaktbutiker med Click and collect i citylägen.

Den första Decathlon connect-butiken öppnade i München i förra veckan, och om två veckor är det dags för butik nummer två, denna gång i Stuttgart.

Med det nya butiksformatet har den franska sportjätten Decathlon tagit klivet från storbutiker på runt 5 000 kvadratmeter i externa handelsplatser till kompaktbutiker på 50 kvadratmeter i bästa citylägen. Münchenbutiken ligger i Stachus Passagen och i Stuttgart öppnar man på Königstrasse.

Decathlon_Connect_3

Butikerna är indelade i tre zoner. Förutom ett utbud av storsäljande och säsongsaktuella sportvaror, som presenteras i de mörkgrå zonerna, kommer man i butikerna också presentera kedjans sortiment av 35 000 produkter som går att köpa online.

Decathlon_Connect_4

En viktig del i butikerna är den vita zonen ”Daily pick up zone”, där varor som näthandlats och väntar på att bli hämtade exponeras i genomskinliga boxar, för att inspirera andra kunder.

Och i de blå zonerna kan kunderna, precis som i kedjans övriga butiker, testa produkter och delta i interaktiva spel.

Det nya konceptet har tagits fram av den tyska kommunikations- och designbyrån Kplus konzept.

I Sverige har Decathlon i dagsläget en butik, i Kungens kurva. Butiken i Bromma stängde för två år sedan och till sommaren beräknas en ny butik stå klar i Barkarby handelsområde.

Skriv ut Skriv ut
Gateau

Bagerikedja öppnar i Göteborg

2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg,... 2016/08/25 - Med ett lokalt bageri och två brödbutiker kommer nu Gateau till Göteborg, ...
Synoptik Kista galleria IMG_1122

Optikkedjan byter utseende

2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska... 2016/08/25 - Idag vaknade Synoptikkedjan med nytt ansikte. Kedjan har bytt ut sin grafiska profil. ...
Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.

Bygghandels-vd om julisiffrorna

2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf... 2016/08/25 - Igår presenterade branschorganistionen Byggmaterialhandlarna sina julisiffror med rubriken Svag sommarförsäljning. Läs Ulf S. Gustafssons, vd...
IMG_2839

Formex hyllar eftertanke

2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden... 2016/08/24 - Eftertanke, ärlighet och produkter med långt liv är teman som hela tiden återkommer på Formexmässan...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Retail Forum: När handeln digitaliseras blir människan viktigare

      Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i Stockholm och Göteborg.. Rubriken är "När handeln digitaliseras blir människan viktigare". Hon berättar bland annat om ett forskningsprojekt där Ikea var involverade som belyser hur digitaliseringen kan göra kundkontakterna bättre och handelsjobben mer kvalificerade och spännande. –Butiksmedarbetarnas kunnande är handlarnas främsta konkurrensmedel. Digitaliseringen kan lyfta fram det, säger hon.

    • Retail Forum i Göteborg och Stockholm

      Dagens Handel bjuder in till heldagseventen Retail Forum i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100