Annons:

Prenumerera



Dagens Handel nyhetsbrev - registera dig här!

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

Sportjätten satsar på småbutiker

Thomas Karlsson | 2016/03/04 | Antal kommentarer 0

Sportkedjan Decathlons nya giv – kompaktbutiker med Click and collect i citylägen.

Den första kompaktbutiken i Decathlons kompaktsatsning ligger i gallerian Stachus passagen i München. Foto: Kratz photographie

Den första Decathlon connect-butiken öppnade i München i förra veckan, och om två veckor är det dags för butik nummer två, denna gång i Stuttgart.

Med det nya butiksformatet har den franska sportjätten Decathlon tagit klivet från storbutiker på runt 5 000 kvadratmeter i externa handelsplatser till kompaktbutiker på 50 kvadratmeter i bästa citylägen. Münchenbutiken ligger i Stachus Passagen och i Stuttgart öppnar man på Königstrasse.

Decathlon_Connect_3

Butikerna är indelade i tre zoner. Förutom ett utbud av storsäljande och säsongsaktuella sportvaror, som presenteras i de mörkgrå zonerna, kommer man i butikerna också presentera kedjans sortiment av 35 000 produkter som går att köpa online.

Decathlon_Connect_4

En viktig del i butikerna är den vita zonen ”Daily pick up zone”, där varor som näthandlats och väntar på att bli hämtade exponeras i genomskinliga boxar, för att inspirera andra kunder.

Och i de blå zonerna kan kunderna, precis som i kedjans övriga butiker, testa produkter och delta i interaktiva spel.

Det nya konceptet har tagits fram av den tyska kommunikations- och designbyrån Kplus konzept.

I Sverige har Decathlon i dagsläget en butik, i Kungens kurva. Butiken i Bromma stängde för två år sedan och till sommaren beräknas en ny butik stå klar i Barkarby handelsområde.

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...

Sportjätten satsar på småbutiker

Thomas Karlsson | 2016/03/04 | Antal kommentarer 0




Sportkedjan Decathlons nya giv – kompaktbutiker med Click and collect i citylägen.

Den första Decathlon connect-butiken öppnade i München i förra veckan, och om två veckor är det dags för butik nummer två, denna gång i Stuttgart.

Med det nya butiksformatet har den franska sportjätten Decathlon tagit klivet från storbutiker på runt 5 000 kvadratmeter i externa handelsplatser till kompaktbutiker på 50 kvadratmeter i bästa citylägen. Münchenbutiken ligger i Stachus Passagen och i Stuttgart öppnar man på Königstrasse.

Decathlon_Connect_3

Butikerna är indelade i tre zoner. Förutom ett utbud av storsäljande och säsongsaktuella sportvaror, som presenteras i de mörkgrå zonerna, kommer man i butikerna också presentera kedjans sortiment av 35 000 produkter som går att köpa online.

Decathlon_Connect_4

En viktig del i butikerna är den vita zonen ”Daily pick up zone”, där varor som näthandlats och väntar på att bli hämtade exponeras i genomskinliga boxar, för att inspirera andra kunder.

Och i de blå zonerna kan kunderna, precis som i kedjans övriga butiker, testa produkter och delta i interaktiva spel.

Det nya konceptet har tagits fram av den tyska kommunikations- och designbyrån Kplus konzept.

I Sverige har Decathlon i dagsläget en butik, i Kungens kurva. Butiken i Bromma stängde för två år sedan och till sommaren beräknas en ny butik stå klar i Barkarby handelsområde.

Skriv ut Skriv ut
artikel 3 löplabbet

Serviceskolan del 3

2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på... 2016/09/27 - "Ge inte kunden det hon vill ha" är den provocerande inledningen på Serviceskolans avsnitt tre. Har...
DAHH-0011-A-001-A(1) (1)

Nya Dagens Handel ute nu!

2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna.... 2016/09/27 - Nu är senaste numret av Dagens Handel på papper ute hos prenumeranterna. Den här gången...
20151118_171853 Tapto hotell kopia

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda... 2016/09/27 - – 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt....
14368829_1777376639171251_7650883799379918032_n

Smart idé löste matsvinnet

2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om... 2016/09/26 - Det enkla kan ofta vara bäst. Ica Brukskanonen i Österbybruk norr om Uppsala blev virala...

Prenumerera


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser


  • ledare

  • event

    • Hantera illojala konsumenter genom kundinsikt

      Dagens Handel och Visma Retail bjuder in till eftermiddagsseminarium och mingel den 29 september 2016.

    • Boka in Retail Forum!

      Nu är det hög tid att boka in heldagseventen Retail Forum som går i Göteborg den 4 oktober och i Stockholm den 13 oktober. Temat för höstens event är Handeln 3.0 – det handlar om hur digitaliseringen driver utvecklingen från produkter till tjänster och upplevelser.

© Dagens Handel, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100