23948sdkhjf

Förpackningsdesign och konvertering

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Rätt förpackningsdesign är ofta början och slutet på en kunds köpprocess. En förpackning ska skydda produkten, samtidigt som den ska presentera varan på rätt sätt och kommunicera tillräckligt starkt från hyllan för att sälja.

Allt som syns utåt är ett företags visuella identitet och förpackningar är den punkt där varumärket möter kunden. Emballaget är vad kunder ser och håller i innan de bestämmer sig för att lämna produkten på hyllan eller köpa den. Etablerade företag och varumärken har för det mesta förpackningar som kunden känner igen och förväntar sig. Nya varumärken bör därför hitta en identitet som syns tydligt på förpackningarna, men det måste även vara designat på ett sätt som leder till försäljning. Genom att känna till olika förpackningstrender är det lättare att skapa en förpackning som konverterar. Under 2019 är det flera trender som kommer inom förpackningar och här listar vi de fem viktigaste:

Miljövänliga material
Hela världen fokuserar mer och mer på förpackningsindustrins påverkan på miljön. Därför är det viktigare än någonsin förr med ett hållbart tänk. Det är inte bara bra för miljön, utan det kan dessutom leda till ökad konvertering. En studie som utfördes av analysföretaget Nielsen visade att 66 procent av alla globala konsumenter är villiga att betala mer för miljövänliga varumärken. Flera förpackningsföretag som till exempel Rajapack har därför valt att erbjuda ett stort utbud med miljövänliga förpackningar eftersom det finns en stor efterfrågan. Konsumenter vill inte längre köpa produkter i plastförpackningar och många är medvetna om att det finns ett alternativ. Att presentera produkten i en enkel pappförpackning med en tydlig miljöprofil kan därför öka konverteringen.

Minimalistisk paketering
Minimal design med avskalade linjer och neutrala färger är idag efterfrågat av konsumenter. Att låta produkten tala för sig själv är en global trend som på många sätt bryter av mot den färgglada paketeringen som har dominerat under de senaste åren. Att reducera produktens förpackningsdesign till det absolut minimala kan få din produkt att stå ut från mängden. Istället för att fokus läggs på förpackningen läggs den på produkten och det kan vara väldigt effektivt inom vissa branscher.


Neutrala färger, pastell och mönster
När en trend uppstår kommer det för det mesta en motsatt trend direkt efteråt. De senaste åren har starka färger, stora mönster och mycket grafiskt varit inne i förpackningsbranschen. Under 2019 ser man att trenden har vänt och nu är neutrala färger, pasteller och diskreta mönster helt rätt. Trenden kan anpassas till många olika branscher och målet är att uppnå en balans som känns avkopplande för ögat. Neutrala färger och en minimalistisk design ger dessutom mer utrymme till företaget eller varumärkets namn, logotyp och copy.

Elegant svart och vitt
Svart och vitt är en kombination som aldrig går ur tiden. Färger kan distrahera, medan svartvitt istället lägger fokus på designens linje och förpackningens utformning. Om text är en viktig del av varumärket är dessutom svartvitt ett utmärkt färgval eftersom det låter texten stå i centrum. Svartvitt ger även en sofistikerad känsla som passar varumärken där det färgglada inte känns helt rätt. I år passar dessutom färgkombinationen ihop med den minimalistiska trenden.

Unik, lekfull grafik
Den här trenden har funnits i flera år, men den kommer återigen under 2019. Stilen fungerar inte för alla företag, men när den fungerar kan den vara väldigt effektiv. En unik, lekfull grafisk stil på förpackningarna kan tilltala kunder som letar efter en lättsam upplevelse, ett äventyr eller bara något underhållande. Neonfärger, grafiska figurer och ljusa färger kan skapa rätt känsla samtidigt som det låter produkten ta plats på hyllan. Det gäller dock att känna till sin kundgrupp och förmodligen bör den befinna sig i den lägre åldersgruppen.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.057