23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Bygg för dagsljus - så sover du bättre

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Dagsljuset är väldigt viktigt för oss och vårt välbefinnande.

Vi behöver exempelvis dagsljus för att bli exponerade för solen och därmed få i oss tillräckligt med D-vitamin. Dagsljuset hjälper även till att reglera sömnen. Om vi inte vistas tillräckligt mycket i dagsljus påverkas sömnkvaliteten och blir sämre. När vi är ute och exponeras för sol och dagsljus så ökar det vår vakenhet, förbättrar vår kognitiva förmåga och mildrar depression.

Enligt Strålsakerhetsmyndigheten behöver vi vistas ungefär 15 minuter i solen under mitten av dagen för att få tillräckligt med UV-strålning så att kroppen kan producera D-vitamin. Detta gäller under sommarhalvåret. Under vintern är solen för svag så då behöver vi få i oss D-vitamin från kosten. Livsmedel som naturligt innehåller D-vitamin är bland annat fet fisk, ägg och torskleverolja. Vissa livsmedel är numera även D-vitaminberikade, som viss mjölk och margarin.

Planera för ljus och dagsljus
Eftersom vi vet att dagsljus är så viktigt för oss är det även viktigt att planera bostadsområden och bostäder utifrån den kunskapen. Särskilt viktigt är det att planera så det är bra ljusförhållanden i skolor och i vårdanrättningar. I skolan underlättar exempelvis bra ljusförhållanden samt utsikt mot skog och grönska inlärningen. I byggnadsprojekt måste faktiskt dagsljuset vara med i planeringen enligt lag.

Målet är ofta att få in så mycket ljus som möjligt utan att det ska bli för varmt i bostaden. För mycket fönster och ljusinsläpp kan nämligen göra så att bostaden blir som ett växthus med ett alldeles för varmt inomhusklimat. Men att fönstren släpper in ljus och värme är även bra för energiåtgången, då går det inte åt lika lika mycket energi för att värma upp bostaden.

Tips för extra dagsljus i bostaden
Några saker att tänka på när man bygger och planerar för dagsljus är bostadens läge och riktning. Är fönstren i exempelvis söderläge eller norrläge påverkar det hur mycket dagsljus som släpps in. Vilken typ av fönster man använder är också en viktig faktor, olika fönster har olika mycket ljusöverföring och värmeöverföring. Man vill även alltid försöka se till så att alla rum har ljus från minst två håll.

Att planera sin bostad så att man har stora fönster som släpper in mycket ljus är viktigt, hållbara fönster i snygg design hittar du på Velfac.se. I sovrummet är inte behovet av stora fönster som släpper in ljus lika viktigt. Här vill vi istället kunna ha det mörkt och svalt, då sover vi bättre. Något som även påverkar sömnkvaliteten är vilken säng vi väljer. Det är svårt att generellt säga vad som är en bra säng, det viktiga är hur sängen känns för just dig. Provligg gärna några sängar och känn efter vad som känns skönt, här kan du läsa mer. Är sängen exempelvis för hård kan din kropp utsättas för tryck under natten vilket gör att du kommer sova mer oroligt.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.087