23948sdkhjf

Detaljhandel vägen till skolresa

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

E-handeln satte återigen rekord under 2018.

Enligt Postnords, HUI Researchs och Svensk Digital Handels undersökning E-barometern ökade den med hela 15 procent under året. Totalt står näthandeln nu för nästan tio procent av den totala detaljhandeln i Sverige.

Den bransch som går starkast är livsmedel. Trenden med hemkörd mat är uppenbarligen här för att stanna. Förutom de renodlade näthandlarna som MatHem och Mat.se har de gamla vanliga matbutikerna egna transportlösningar. Vilken kedja du än vill handla din mat ifrån kan du numera få den hemlevererad till dörren på en tid som passar dig.

Därför är det inte konstigt att grupper som skolklasser och idrottsklubbar hakar på trenden. När kunderna inte längre kommer till butiken får säljarna komma till kunden. Borta är de gamla basarerna och loppmarknaderna som användes för att samla in pengar till klassresan eller ridlägret. Istället erbjuds mat och förbrukningsvaror med hemtransport ända fram till dörren.

Det är populärt att hjälpa ungdomar att få råd med sitt idrottsläger eller skolresa, men det får inte bli för omständligt för kunden som vill slippa engagera sig och bara få sina varor utan trassel. Dyker eleverna eller ishockeylaget upp vid den egna ytterdörren eller på arbetsplatsen, tar upp beställningar för att sedan återkomma med leveransen och kunderna slipper betala förrän de har varan i handen är alla hinder för ett tryggt och smidigt köp borta. Även om det är kul att hjälpa till vill man ju veta vad man får, och helst ska det vara en bra affär för alla inblandade.

DelikatessKungen är ett av företagen som hjälper skolklasser och föreningar att tjäna pengar. De har sedan 1992 samarbetat med skolklasser och andra grupper av ungdomar som sålt och levererat företagets delikatesser som salami, cheddarost, olivolja och praliner till privatpersoner och företag. Ju mer gruppen säljer, desto mer pengar får de till klasskassan, basketlägret, fotbollscupen eller vad de nu vill göra.

1992 var det såklart inte lika många tillvägagångssätt för försäljningen. Då fanns ju knappt internet. Nu kan grupperna sprida informationen om sin insamling på Facebook, Instagram och i andra sociala medier, hålla ordning på sin försäljning via en app och ta emot elektroniska beställningar som vilka e-handelsproffs som helst. Kanske får såväl näthandlare som ”gammelbutiker” i framtiden se knattefotbollslag som en reell konkurrent på e-handelsmarknaden.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.059