23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

| Medlemsnyhet | Företag Scanlux Packaging A/S

Frågan är inte om den bärkasse ditt företag använder kan användas i din marknadsföring. Frågan är hur mycket värde du vill att den ska skapa.

När du väljer hur du vill att din bärkasse ska se ut finns det nämligen flera olika sätt som du kan maximera kassens varumärkesvärde på när den lämnar butiken fylld med varor. 

I denna artikel presenterar vi tre olika ingångsvinklar och förklarar hur ditt emballage kan skapa merförsäljning i din butik.

#1 Den prismedvetna bärkassen som marknadsföringsverktyg

När valet står mellan en neutral tygvarukasse och en bärkasse med logotyptryck vinner du mycket på att välja det sistnämnda.

En enkel logotyp på sidan av kassen ger ditt varumärke exponering i gatubilden, vilketi sin tur ger ökad varumärkesigenkänning. Den ökade varumärkesexponeringen har särskilt värde när vi tittar på FMCG- och retail-segmentet, eftersom blotta exponeringen skapar trovärdighet för varumärket. Ditt varumärke får dessutom ”social accept” eftersom potentiella kunder kan se att andra personer har handlat i din butik. 

#2 Maximera marknadsföringsvärdet med kassar som används om och om igen

Ju fler gånger dina kunder blir exponerade för ditt varumärke, desto större sannolikhet är det att de tittar förbi din butik igen.

När du använder bärkassen som marknadsföringsredskap kan du mångdubbla ditt varumärkes exponering genom att välja en kasse som dina kunder kan och vill återanvända.

Man ska tänka på hur man skulle vilja att folk använder kassen sedan. Ta Ikea-kassen som exempel: där bakom ligger flera överväganden om storlek, hur bekväma handtagen är att bära över axeln, och hur slitstark den är. Kassen är den perfekta strandväskan eller tvättpåsen, 

Med en återanvändningsbar kasse av hög kvalitet och snygg design får ditt varumärke alltså en extra reklamspot ute på gatan. De extra turerna på gatan ger extra exponering, och kundens upplevelse av kvalitet överförs till ditt varumärke. Båda delarna är något som ger merförsäljning enligt professor Baumann. 

#3 Kassen som själv lockar folk (tillbaka) till din butik

Bland de starkaste branding-verktygen finns det som kallas för ”psykologiskt ägarskap”.

Det psykologiska ägarskapet refererar till att kunderna är så knutna till varumärket att de känner sig som medägare av brandet. Denna särskilda lojalitetsgrad kan man bland annat uppnå med intensiv och kontinuerlig kundinvolvering och genom att personalisera produkterna för kunderna2.

Med god kundinsikt, rätt design och instrumenten från teorierna om psykologiskt ägarskap är det faktiskt möjligt att locka kunder till din butik uteslutande med hjälp av bärkassen.

Det kräver att du känner dina kunder och gör själva bärkassen till en attraktiv vara. Kassen ska hjälpa kunderna att teckna den självbild som de vill ha. Det kommer också ofta kräva att du förnyar din bärkasse relativt ofta så att det finns anledning att komma tillbaka till butiken för den senaste modellen.

Läs hela historien här.

Medlemsnyhet

Företag
Scanlux Packaging A/S

Kratbjerg 308
3480 Fredensborg
Danmark
Scanlux Packaging A/S

Bilder och video

Sänd till en kollega

0.067