23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Beslutsresan blir allt viktigare för B2B-köpare

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Vad är det första du tänker på när du utvärderar ett företag? Enligt den amerikanska B2B-publikationen DemandGen säger 71 procent av B2B-köpare att företagets hemsida är viktigast när det kommer till att göra ett affärsbeslut.

Företagssidor genomgår just nu en förvandling och håller på att bli en intelligent plattform som skräddarsyr relevanta upplevelser åt sina besökare.

Företag som vill förbli konkurrenskraftiga måste idag tänka på sin webbsida som en digital upplevelse. Enligt en studie som utfördes av Salesforce börjar 87 procent av alla konsumenter sitt letande efter en ny produkt i olika digitala kanaler. Företagets webbsida är inte längre bara en broschyr, utan det är en digital plattform som bör ge värde till dina kunder och stärka ditt varumärke. Att utveckla webbsidans konverteringsoptimering (CRO) ger en bra grund att stå på, för det ser till att besökare får en väldesignad och genomtänkt layout att förhålla sig till, samtidigt som du kan styra deras besök för att få det resultat du vill ha.

Att engagera dagens B2B-köpare
En studie från DemandGen som presenteras i rapporten “2018 B2B Buyers Survey Report” fann att dagens B2B-köpare vill navigera beslutsresan själva. Webbsidan ska inte vara tvingande eller kännas påträngande, utan besökaren ska själv komma fram till köpbeslutet. Det finns därmed en kritisk tidsram för när man bör engagera B2B-köpare och när man bör låta bli.

Något annat som tydliggjordes genom studien är att det idag ställs mer krav på kontextuellt innehåll. Branschrelevant innehåll på sidan, meddelanden som är direkt anpassade mot B2B-köparen, samt en närvaro i rätt sociala media-kanaler påverkar B2B-kunder starkt. Studien visar också att B2B-köpare visar en allt starkare preferens för anonymitet i vissa stadier av köpprocessen.

Bygg webbsidan enligt kundens beslutsresa
Staka ut kundbeslutsresan genom att samla in data och studera besökares beteende på webbsidan. Upptäck deras beslutsresa utifrån deras behov. Ta reda på varför de besöker din sida, hur de upptäcker och använder innehåll och om de finner vad de behöver. Det är även viktigt att ta reda på hur de hittar din sida och var de befinner sig på sidan när de klickar bort från den. Genom analyser kan du skräddarsy webbsidan så den passar dina B2B-kunder.

Att ta in hjälp från experter på hur man analyserar och använder data kan vara värdefullt i det här viktiga stadiet. Ett tips är att använda Viseo AB, ett svenskt företag som har hjälpt över 500 företag att öka sin försäljning och genom deras expertis kan även din webbsida bli mer lönsam. När du har en djupare förståelse för dina kunders digitala beteende bygger du ditt innehåll och webbsidans arkitektur runt omkring deras beslutsresa. Fundera på hur du kan förenkla sidans navigering. Målet är att göra det så enkelt som möjligt för dina B2B-kunder att göra affärer med dig. Att strukturera om menyer, sökfunktionen, installera en chatbot kan vara nödvändigt för att uppnå det målet.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.101