Produktrecensionerna på sociala medier är internets mun till mun-metod. Nu när unboxing blivit populärt har det fått stor betydelse för många varumärken och företag.
En Chanel papperspåse och två presentförpackningar står på golvet och väntar på att bli uppackade. En kvinnohand med fina bordeauxfärgade naglar öppnar elegant paketen. Det är uppenbart att den fem minuter långa videon är hemredigerad, även om kvaliteten är bra. Det prasslar när pappret öppnas. Kvinnan öppnar produkterna som hon just har köpt. Kommentarerna på videon talar sitt tydliga språk – det är gratulationer och glada tillrop.
Det är en ”unboxing-video” av konsumenten själv vilket har blivit en allt viktigare del i marknadsföring.
Videon har minst 12 000 visningar på Youtube detta år. Många tittar på den (förmodligen) obetalda marknadsföringen. Dessa 12 000 visningar är bara toppen av isberget av ”unboxing-trenden”. Några av de mest populära unboxing-videorna har över 100 miljoner visningar på YouTube.
Ja, du läste rätt. Det är över hundra miljoner visningar.
Klicka här: Hur kan varumärken och företag dra nytta av denna trend som gått från att vara ett modefenomen till en del av vardagen?