23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Netflix fortsatt störst på marknaden

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Sedan Netflix tågade in i våra hem har sättet vi konsumerar film och serier på radikalt förändrats.

Flertalet streamingaktörer har tillkommit sedan dess och fler är på ingång. Netflix är fortfarande störst på marknaden, men vad händer när Disney lanserar sin streamingtjänst?

Mycket har hänt sedan Netflix släpptes i Sverige 2012. Inte bara har sättet att konsumera film och serier förändrats, utan flertalet aktörer har släppt sina egna streamingplattformar och fler är på ingång. 

För den enskilde konsumenten kan utbudet förefalla överväldigande. Inte minst sett till den enorma mängden originalproduktioner som de större tjänsterna pumpar ut. Sett till aktörernas originalinnehåll är låst till deras specifika tjänst, krävs det att konsumenten har abonnemang hos alla aktörer vars originalserier/filmer de vill kunna ta del av. 

Inför 2020 meddelade exempelvis Netflix att de planerade spendera 17 miljarder dollar på eget material under årets gång, och trots de rådande omständigheterna, har det också dykt upp nya serier på netflix på löpande band.

Filmtopp.se hjälper dig att hitta rätt
En sajt som lägger stort fokus på att bevaka den svenska streamingmarknaden och rädda sina läsare från timmar av scrollande i tjänsternas utbud är Filmtopp.se. 

– Det är en fantastiskt tid för oss film- och serieälskare. Med bara några knapptryck finns det tusentals titlar att streama hemma i TV-soffan eller i mobilen på bussen, om man så vill. Men det enorma utbudet kan också vara överväldigande. Därför jobbar vi kontinuerligt med att minska våra läsares beslutsamhetsångest. På Filmtopp kan man hitta ett schysst streamingtips på bara ett par minuter, säger Eric Diedrichs, chefredaktör på Filmtopp.se.

De vanligaste streamingtjänsterna i de svenska hemmen
På grund av regionala distributionsrättigheter finns det många fler streamingtjänster än de vi ser på den svenska marknaden, men om vi ser till de som är vanligast i Sverige kan vi, enligt MMS undersökning, se följande fördelning: 

Netflix (52,6 procent), Viaplay (25,3 procent), HBO Nordic (16,7 procent), C More (14,6 procent), Amazon Prime Video (1,6 procent). 

Utöver dessa aktörer har vi också Draken Film, SVT Play, SF Anytime, TriArt, Quibi, DPlay, Apple TV+ och snart även Disney Plus. Om statliga SVT Play var ett valbart alternativ i undersökningen, som baseras på 3 000 telefonintervjuer med personer i åldrarna 9-99 år, framkommer inte.

Netflix framgångsrecept
Det kommer kanske inte som någon överraskning att Netflix fortfarande är störst på marknaden, trots att konkurrensen tätnar. En anledning till deras stora framgång är att de tidigt har lyckats göra sig synonyma med streaming – deras tjänst var trots allt revolutionerande. Dessutom förstod de tidigt vikten av att producera eget innehåll. 

Sedan de levererade sin första originalserie, The House Of Cards, har över 400 Netflix serier haft premiär. Detta har tvingat fler streamingaktörer att gå i samma led och nu producerar merparten eget innehåll, även om de inte gör det i Netflix otroliga takt. Bara under 2020 har Netflix aktie ökat med 167 dollar i värde, från 330 dollar aktien till 497 dollar aktien.

Kan Disney bli en utmanare?
Den 15 september är det dags för Disney Plus att lanseras i Skandinavien. Den efterlängtade streamingtjänsten har än så länge bara lanserats i 14 länder världen över (däribland USA, Kanada, Storbritannien och Indien), men har trots detta fått in över 50 miljoner abonnenter.

Det är fortfarande en lång bit ifrån Netflix dryga 183 miljoner användare, men då finns också Netflix tillgängligt i 190 länder. Hur Disneys tillväxt kommer att se ut i övriga delar av världen återstår givetvis att se, men det skulle inte förvåna oss om att Disney kommer att segla upp mot topplaceringarna i MMs nästkommande undersökning. 

För mer läsning om vad sker på streamingmarknaden, spana in film- och seriesajten Filmtopp.se. Där finns över 7 000 nyheter, intervjuer, listor, krönikor och annat smått och gott att ta del av.

 

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.062