23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Hur webbutiken kan kombineras med fysisk handel

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Idag är det nästan ett måste att ha en e-butik om man säljer produkter, för det blir allt fler svenskar som väljer att shoppa online.

Enligt Riksbankens enkätundersökning om svenska folkets betalningsvanor 2020 uppgav 66 procent att de handlat varor och tjänster på internet under en 30-dagarsperiod. Vanligast var det i åldersgruppen 25-44 år där 80 procent uppgav att de hade handlat på internet de senaste 30 dagarna. För att ta del av den växande marknaden gäller det att ha en webbutik som låter en nå ut till potentiella kunder över hela landet.

För vissa branscher är det dock fortfarande ett måste att ha fysiska butiker i kombination med näthandel. Ett exempel är Skistore som säljer skidutrustning på nätet och i sin fysiska butik i Göteborg. Skidor, snowboards och kringutrustning måste ofta testas i verkligheten för att köparen ska kunna se att allt sitter bra och uppfyller deras behov när det kommer till rörelse, vikt och flexibilitet. Trots att det kostar att hålla en fysisk butik öppen och ha ett tillhörande lager, så är det en service som deras kunder förväntar sig. Så är det för många butiker som säljer liknande varor.

Fördelen med att enbart ha en nätbutik är att företaget slipper lokalkostnader och minskar på personalkostnaderna eftersom det inte behövs lika många som sköter om en nätbutik. De minskade kostnaderna innebär att företaget kan hålla lägre priser än när de driver en fysisk butik. När kundunderlaget finns över hela Sverige och inte bara i lokalområdet finns det en chans att sälja mer, men det är långt ifrån en självklarhet. Konkurrensen på internet är stor och det gäller att etablera sig på rätt sätt för att kunna tävla med andra företag som säljer liknande saker.

En butik som finns i ett lokalområde kan ofta hålla högre priser på varorna än en butik som bara finns på nätet. Det kan jämna ut merkostnaderna som uppstår på grund av lokalhyror, lagerhållning, personal och annat nödvändigt. En fysisk butik kan dock inte hålla alldeles för höga priser, för då väljer kunderna att handla på nätet istället. Genom att erbjuda kringliggande tjänster kan ett högre pris motiveras. En fysisk butik kan till exempel erbjuda underhåll eller anpassning av varorna.

Många företag som väljer att både ha en fysisk butik och en nätbutik har bara några utvalda produkter i den fysiska butiken. Det blir då mer som ett showroom än en faktisk butik och det fullständiga sortimentet finns på nätet. Fysiska butiker som har existerat länge och väljer att öppna en nätbutik efter ett tag brukar ofta göra tvärtom och bara lägga ut några av sina produkter online. Det finns inte något som är rätt eller fel, utan det är verksamhetens kundunderlag och produkter som bestämmer vad som är rätt.

 

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.062