23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Öka försäljningen under Black Friday

| Medlemsnyhet | Företag Worldline

Snart närmar sig årets största shoppinghögtid: Black Friday 2022. Vi tipsar om hur du som butik och e-handel förbereder dig på bästa sätt för att undvika misstag och maximera din försäljning.

Med flera år av pandemi bakom oss står vi inför ännu ett händelserikt år präglat av en stigande inflation och pågående lågkonjunktur. Detta i samband med höjda räntor och elpriser förväntas påverka konsumenternas vilja att spendera pengar. Men trots det, förespås Black Friday vara stort även i år, då en effekt kan vara att fler konsumenter väljer att samla ihop sina köp kring shoppinghögtiderna för att ta del av rabatter och kampanjer. Här kommer 5 tips på hur du som butik och e-handel kan förbereda dig inför Black Friday 2022.

Skaffa en smidig betallösning
Oavsett om du har en butik eller e-handel är det viktigt att erbjuda kunden en problemfri shoppingupplevelse, där grunden ligger i en smidig betallösning. Under Black Friday brukar trycket vara högt och då kan du minska köbildning i din butik genom att hyra in extra terminaler under en kortare period för att stötta din försäljning.

Allt fler väljer att handla via webben under Black Friday och det är därför A och O att välja en trygg checkout-lösning med betalalternativ som kunderna efterfrågar. En smidig köpupplevelse ökar chanserna för att kunderna återkommer även efter Black Friday. Worldline erbjuder en lokal och tillgänglig support som kan hjälpa dig året runt om problem skulle uppstå.


Planera i god tid
De flesta kampanjer under Black Friday har målet att öka försäljning och antalet transaktioner. För att lyckas är det viktigt att planera dina kampanjer i god tid. Se till att ha en strategi över vilka produkter och tjänster du vill erbjuda i dina kampanjer - är det fjolårets överlager eller dina bästsäljande produkter? Säkerställ lagernivåerna och planera dina inköp för att kunna möta en ökad efterfrågan. Ta även hänsyn till vad dina konkurrenter kan tänkas göra och sträva efter att erbjuda unika kampanjer.


Nå ut i bruset
En av de största utmaningarna för dig som butik och e-handel är att lyckas nå ut i bruset, då du är långt ifrån ensam med att marknadsföra dig under Black Friday. Genom att ha en genomtänkt marknadsföringsstrategi ökar du chanserna att nå ut till din önskade kundmålgrupp. Använd dina egna kanaler för att nå ut till dina befintliga kunder, exempelvis din hemsida, butiksyta, mail och sociala medier. Satsa även på att nå ut till nya kunder genom exempelvis digitala annonser, samarbeten och reklam på externa plattformar.


Överväg ditt deltagande
Det finns skäl till att fundera över om du överhuvudtaget ska delta i Black Friday, då vissa företag väljer att avstå. Det kan exempelvis handla om att kraftigt nedsatta priser och så kallad "konsumtionshets" inte går i linje med varumärkets tankar kring kvalitet och hållbarhet. Vill du ta steget längre kan du inspireras av företag som istället för prissänkningar väljer att skänka en andel av försäljningen till välgörenhet. Brist på tid och resurser kan även vara en anledning till att skippa Black Friday.


Mät dina resultat
Det bästa sättet att veta om dina kampanjer var framgångsrika är förstås att utvärdera och mäta dina resultat. Analysera vilka varor och kategorier som sålde mest respektive minst. Undersök även vilka marknadsföringsaktiviteter som gav störst effekt på din försäljning. Det kan även vara klokt att få klarhet i vilka kunder som genomförde transaktionerna, var det befintliga kunder eller helt nya kunder? De nya kunderna bör fångas upp i en lojalitetsstrategi, så att de kommer tillbaka fler gånger. I Worldlines rapporteringsverktyg Merchant Portal kan du se all information om dina transaktioner och utbetalningar som kan hjälpa dig att mäta dina resultat från Black Friday.


Lycka till med din försäljning!

Medlemsnyhet

Företag
Worldline

Götgatan 74
118 26 Stockholm
Sverige
Worldline

Sänd till en kollega

0.078