23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Förbered dig för kontantlösa betalningar

| Medlemsnyhet | Företag Worldline

I övergången till ett kontantlöst samhälle måste företag inte bara granska och förbättra sina erbjudanden utan även sina betalningsalternativ. Låt oss titta på hur ditt småföretag kan förbereda sig för denna förändring.

Varför ditt företag bör förbereda sig på att bli helt kontantlöst
Bekvämlighet och säkerhet är två av de största anledningarna bakom tillväxten av kontantlösa betalningar. Eftersom betalkort och betalningsappar blir allt populärare riskerar företag att förlora konsumenter till sina konkurrenter om de inte hänger med i denna utveckling.

Här är fyra anledningar till varför ditt småföretag bör satsa på att bli kontantlöst:

Snabbare transaktioner för dina kunder. 
Konsumenter har bråttom och vill inte spendera onödig tid på att stå i kö för att betala. Med de senaste apparna och betalningsalternativen kan kunderna använda sina mobiler eller kort för att betala på bara några sekunder. Processen är bekväm och okomplicerad. Kontaktlösa korttransaktioner tar i genomsnitt endast tre till fem sekunder, och varje sekund är värdefull.

Det underlättar bokföringen. 
När ditt företag hanterar kontanter måste du räkna vartenda öre. Detta kan vara frustrerande, särskilt när kassan inte stämmer och du inte förstår varför. Men med mobila och digitala betalningar registreras varje transaktion automatiskt, vilket innebär mindre utrymme för fel från din sida och mindre tid på manuell räkning och registrering av transaktioner.

Den finansiella risken reduceras. 
Hantering av kontanter ökar risken för stöld. Kontantlösa transaktioner reducerar denna risk avsevärt. Dessutom minskar risken för ekonomiska förluster på grund av mänskliga fel vid beräkningar.

Bättre kostnadseffektivitet. 
När du beräknar kostnaden per transaktion för kontantlösa betalningar är dessa på lång sikt mer kostnadseffektiva än kontanta transaktioner.

Att bli kontantlös är inte det rätta alternativet för alla småföretag, och du måste beakta din kundbas. Men om dina kunder är smarta och lojala kommer de att stanna oavsett. Nu när du är medveten om fördelarna kan du fatta ett välgrundat beslut för ditt företag.

Vilka nackdelar har kontantlösa betalningar?
Vissa konsumenter är tveksamma till kontantlösa betalningar. Du som handlare kanske litar på de företag som hanterar dina uppgifter, men dina kunder måste ha samma förtroende. Dina kunder kanske oroar sig för att deras personliga och ekonomiska uppgifter hamnar i fel händer. Vissa människor känner också obehag när det gäller det växande digitala fotavtrycket som följer med användningen av ny betalningsteknik.

Här är några av nackdelarna med kontantlösa betalningar:

  • Äldre generationer kan ha problem med den nya tekniken
  • Helt beroende av teknik och internet
  • Ökad risk för cyberattacker
  • Större risk att konsumenter överspenderar
  • Ekonomisk ojämlikhet kan förvärras (inte alla har tillgång till kreditkort och appar)
     

Många företag är redan kontantfria och fler kommer att följa. Detta innebär att ditt företag måste vara förberett.

Förbered ditt företag för kontantlösa betalningar
I det här avsnittet ska vi gå igenom olika sätt att förbereda ditt företag för en kontantlös framtid och hur du kan använda kontantlösa betalningstekniker för att driva ditt företag mer effektivt.

1. Känn till dina kunders föredragna betalningsmetoder
Dagens kunder betalar på många olika sätt. Det är viktigt att du känner till dina kunders föredragna betalningssätt och erbjuder dessa för att ligga ett steg före. Det är meningslöst att lägga massor av energi och pengar på appbaserad teknik om dina kunder föredrar att använda kreditkort.

Kredit- och betalkort är fortfarande viktiga betalningsmetoder, men du bör överväga att erbjuda alternativa betalningssätt, såsom e-plånböcker och mobila betalningar. Ju större valmöjligheter, desto bättre.

2. Erbjud flera betalningsmetoder
Fram till för några år sedan fokuserade majoriteten av företagen på användningen av kontanter, kreditkort och betalkort som betalningsmetoder. Sedan lanseringen av digitala plånböcker har dock saker och ting förändrats. PayPal var en av de första e-plånböckerna att accepteras av företag och har fått sällskap av Google Pay, Apple Pay och många andra liknande system.

Det finns flera fördelar med att erbjuda fler betalningsmetoder i din butik:

  • Ökad försäljning
  • Problemfri betalning
  • Ökad kundnöjdhet
  • Ökad varumärkestrovärdighet
     

3. Öka din säkerhet
Det skapas nya möjligheter för cyberbrottslingar på grund av den tekniska utvecklingen, ökade onlinetransaktioner och den snabba moderna livsstilen. Förmågan att köpa och sälja varor utan att använda kontanter revolutionerade handeln och innebar otaliga möjligheter för företagare över hela världen. I samband med den ökade digitaliseringen i världen har även bedrägerier och stölder ökat. Risken för säkerhetsbrott är ett av de största problem som företag utsätts för när de blir helt beroende av kontantlösa betalningar.

Kontaktlösa betalningar är säkrare än du kanske tror. Europay-, Mastercard- och Visa-kort (EMV) samt tokenisering och kryptering av kreditkort är två tekniker som har gjort kontaktlösa betalningar säkrare.

Företagsägare måste vidta fullständiga säkerhetsåtgärder för att skydda både sin verksamhet och sina kunder från de risker som följer kontantlösa betalningsalternativ. Dina kunder anförtror ditt företag sina pengar och personuppgifter när de handlar hos dig. Det är din skyldighet att upprätthålla detta förtroende och tillhandahålla dem en säker och trygg shoppingupplevelse.

4. Starta ett digitalt kundlojalitetsprogram
Ett lojalitetsprogram följer upp kunders köp och belönar lojala kunder med specialerbjudanden såsom gratistjänster, rabatter och avisering om nya produkter. Ju mer kunderna handlar, desto fler fördelar får de. Denna möjlighet hjälper dig att behålla kunder samt uppmuntrar till fler köp från din etablerade kundbas.

Kundlojaliteten ökar när du ger dina kunder en positiv upplevelse. Kundlojalitet är avgörande för ditt företags tillväxt och för att öka din försäljning. Att erbjuda ett belöningsprogram för kontantlösa köp är ett sätt att erbjuda en positiv upplevelse och främja kundlojalitet.

Sammanfattning
Samhället blir allt mer kontantlöst. Ja, många människor använder fortfarande kontanter, och ja, många företag kommer sannolikt att fortsätta att acceptera kontantbetalningar under en viss tid. Men världen blir allt mer digitaliserad. Tack vare nya och effektiva betalningsalternativ kan kontanter snart komma att försvinna.

Att bli kontantlös innebär en del utmaningar, men det innebär också flertalet fördelar för både ditt företag och dina kunder. Kom ihåg att undersöka dina olika alternativ och följ en strategisk process när du övergår till att bli ett kontantlöst företag.

Lycka till!

 

Författarbiografi:

Petra Odak är Chief Marketing Officer på Better Proposals, ett enkelt men otroligt effektivt programvaruverktyg som hjälper dig att skicka högkonverterande, webbaserade affärsförslag på några minuter. Petra är en lösningsorienterad marknadsföringsentusiast med mer än 5 års erfarenhet inom olika områden när det gäller marknadsföring och projektledning.

Medlemsnyhet

Företag
Worldline

Götgatan 74
118 26 Stockholm
Sverige
Worldline

Sänd till en kollega

0.109