23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Hur påverkar generation köpbeteende?

| Medlemsnyhet | Företag Worldline

Känner du till vilken generation de flesta av dina kunder tillhör? Att känna dina kunder, deras generation och beteende har stor betydelse. Det kan hjälpa dig att utveckla ditt företag ytterligare. Låt oss ta en titt på de olika generationerna.

Idag har vi fyra olika generationer:

Generation Z – födda mellan 1997 - 2015
Millennials – födda mellan 1981 – 1996
Generation X – födda mellan 1965 – 1980
Baby Boomers – födda mellan 1946 – 1964

Generation Z
Den yngsta men kanske den viktigaste generationen. I år kommer Generation Z att utgöra 40% av alla konsumenter i Europa och USA. Det som är så speciellt med Generation Z är att de aldrig har upplevt en värld utan Internet.

Den faktor som främst påverkar Gen Zs köpbeslut är överlägset sociala medier med 80%. De tre största kanalerna som påverkar köp är Instagram (44%), YouTube (32%) och Snapchat (21%). I sociala medier uppskattar denna generation influencers och användargenererat innehåll. Annonser med riktiga människor i verkliga situationer får tummen upp från Gen Z medan annonser som får livet att se perfekt ut är ett stort no-no.

Hur shoppar Gen Z? Svaret är enkelt, allt kretsar kring mobilen. Med sina mobiler ständigt i händerna genomför Gen Z mycket av deras research inför shoppingen samt det slutgiltiga köpet direkt i deras mobiler. Friktionsfri och sömlös kundupplevelse över alla kanaler är oerhört viktigt, allt måste vara smidigt och enkelt, Gen Z har ingen tid över för att vänta. Läs mer om hur du lockar Gen Z till din butik här.

Millennials
Millennials är nu den största generationen på dagens arbetsmarknad med mycket pengar att spendera. Majoriteten av Millennials har tillbringat sitt vuxna liv med Internet, och de använder det för att göra bättre, mer informerade köpbeslut. Precis som Gen Z är autenticitet extremt viktigt för Millennials, de vill ha äkta och transparenta varumärken, som kommer att belönas om de stöder en god sak. Priset är en annan faktor som påverkar Millennials, de vill få ut mesta möjliga av sitt köp. De kan enkelt välja en produkt baserad på pris istället för märke.

Millennials är den typiska omni-kunden, de växlar regelbundet mellan olika enheter och kanaler. De besöker gärna fysiska butiker, men tekniken gör det möjligt för dem att shoppa hur de vill, när de vill och var de vill.

Generation X
Generation X är beslutsfattarna i dagens samhälle och utgör en större andel av spenderandet av pengar jämfört med deras storlek. Trots sina stora plånböcker ses Gen X ofta som ”mellanbarnet” och glöms ibland bort av handlare och marknadsförare.

Gen X belönar varumärken som förser kunderna med ett ärligt och distinkt meddelande om sina produkter samt marknadsföring som har en tydlig uppmaning. De kommer sannolikt att köpa produkter som är unika och av hög kvalitet.

Gen X använder sin dator mer än någon annan generation och för att locka denna grupp är det därför viktigt för företag att vara närvarande online. Gen X är, jämfört med de yngre generationerna, mer benägna att först göra research online hemma och sedan göra själva köpet i butik.

Baby Boomers
Baby Boomers har den största disponibla inkomsten av alla generationer, det innebär att de har en köpkraft som innebär att de kan göra köp utan att nödvändigtvis leta efter det bästa priset.

Även om Baby Boomers gör vissa köp online föredrar de verkligen det personliga engagemanget i traditionella butiker och de värderar personlig kundtjänst. Baby Boomers är den generation som vill handla i butik mest. En undersökning visar att om en Baby Boomer planerar på att köpa en vara som finns tillgänglig både online och i en närliggande butik, föredrar de att gå till butiken.

Vad har generationerna gemensamt?
Det är tydligt att generation är en faktor som påverkar människors köpbeteende både när det gäller kanaler och påverkan. För företag innebär detta att det är väldigt viktigt att känna sina kunder och anpassa din verksamhet därefter. En sak som alla generationer har gemensamt är att de använder olika kanaler och enheter när de ska genomföra ett köp, de är alla omni-kunder vilket innebär att företag måste anta en omnikanalsstrategi.

Med gedigen erfarenhet från olika branscher kan vi på Worldline hjälpa dig att hitta rätt omni-betallösning för dig och ditt företag, vilket gör betalningsprocessen smidig oavsett kanal.

Källor: National Retail Federation, Revel Systems, Deloitte

Medlemsnyhet

Företag
Worldline

Götgatan 74
118 26 Stockholm
Sverige
Worldline

Sänd till en kollega

0.078