23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Konecranes levererar 15 RTG-kranar till DCT Gdansk i Polen

| Medlemsnyhet | Företag Konecranes AB

Konecranes har fått en viktig beställning på 15 gummihjulsportalkranar (RTG-kranar) från en ny kund, DCT Gdansk S.A. Detta är Konecranes första RTG-leverans till Polen. Enligt tidtabell ska kranarna levereras under andra halvan av 2016.

DCT Gdansk är Polens största och snabbast växande containeranläggning. Den är också den enda terminalen för djupgående fartyg i Östersjöområdet som tar emot havsgående fartyg från Fjärran östern. Terminalen sköter polsk import och export, omlastning och transittrafik.

De beställda Konecranes effektiva RTG-kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 40,6 ton. De kan stapla 1 över 5 containrar högt och 7 plus lastbilsfil brett. De är alla helelektriska kranar med kabelskena.

Kranarna utrustas med Konecranes Active Load Control styrsystem, vilket hindrar containersvaj och märkbart förbättrar containerhanteringen. DGPS Autosteering-systemet, vilket håller kranen på en förprogrammerad rak rutt är också inkluderat. Dessutom är kranarna utrustade med Auto-Path Optimizer, som använder containerprofilerna som fås från Konecranes Stack Collision Prevention systemet till att kalkylera den optimala rutten mellan den nuvarande containerplatsen till den slutliga platsen. Kranarna kommer också att innehålla Konecranes TRUCONNECT® fjärrövervakningssystem.

Maciek Giatkowski, VD för DCT Gdansk, kommenterar affären: “Denna är en mycket viktig affär för oss och vi var väldigt noggranna i utvärderingsprocessen. Vi blev övertygade om Konecranes teknologi, meriter och förmåga att stödja maskinerna på lång sikt.”

“Vi är mycket nöjda över att vi fick den här beställningen från DCT Gdansk. Den stärker Konecranes position som den ledande leverantören av containerkranar till Östersjöområdet. Det blir vår första RTG-leverans till Polen, ett tecken på utmärkt teknologi och förmåga att stöda våra kranar. Vi ska se till att DCT Gdansks förtroende för oss är berättigad”, säger Erkki Salminen, Konecranes försäljningschef, Hamnkranar, Europa.

DCT Gdansk tog emot sitt första fartyg i juni 2007. Sedan januari 2010 har DCT Gdansk varje vecka emottagit containerfartyg på 8 000 TEU som avseglat från Fjärran östern. Denna direkta förbindelse med Asien stödde DCT Gdansk:s utveckling till att bli Östersjöns knutpunkt. Med en 180 procents tillväxt år 2010 var DCT dessutom en a de snabbast växande terminalerna i världen. En ny era startade för DCT i maj 2011, när anläggningen började sköta containerfartyg i Maersk Line:s E-klass. Dessa har en kapacitet på 15 500 TEU och var på den tiden världens största containerfartyg. År 2012, hanterade containerterminalen sin andra miljonte TEU efter verksamhetens början, och avslutade året med ytterligare ett årligt volymrekord på cirka 900 000 TEU. I augusti 2013 servade DCT Gdansk sitt första s.k. Triple E class fartyg, Mærsk Mc-Kinney Møller, på dess jungfruresa. År 2013 hanterade containerterminalen mer än 1 150 000 TEU. Detta record har permanent placerat DCT på kartan över världens viktigaste containerterminaler och säkrat företagets position som Östersjöns största containerterminal i volym mätt.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Konecranes AB

Kabelvägen 11
291 21 Kristianstad
Sverige
Konecranes AB

Sänd till en kollega

0.094