23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Vilken ljud säljer bäst? Konsten att skapa sommarplåga eller igenkännande slinga till din verksamhet. Läs vår senaste artikel om sommarlåtarna.

Konsten att skapa säljande ljud.

All ljud säljer och skapar känslor, det är dem flesta människor är överens om. Men det finns alltd ljud och musik som skapar lite mer känslor och är mer anpassade till speciella årstider eller platser.

Dansa pausa, Hej hej Monika, Mambo nr.5 och Här kommer alla känslor. Det är alla låtar som präglat våra somrar - på gott och ont. Det är inte utan en anledning det kallas en sommarplåga. Låtarna spelas hela sommaren, om så på radion, i spellistan, i butiker eller på allmänna miljöer. De sätter helt enkelt tonen för det varma halvåret, både poppiga och glättiga sånger men också en del lugna och stämningsgivande. Det är något särskilt med just dessa låtar, vad är det egentligen? 


Den finns självklart olika typer av sommarhitar. Det finns de svenska traditionella dängorna där svensk lyrik om sommaren och akustisk gitarr är karaktäristiska - tänk dig sånger som alla de av Ted Gärdestad. Andra har mer poppiga med refränger, eller ofta repeterande fraser, som sätter sig likt plåster på hjärnan. Exempel på det är 2010 års stora dänga We No Speak Americano som i princip bara sjöng samma sak tillsammans med ett medryckande drop. På senare år har mer tropisk house kommit att bli en stor del av sommarens låtar. Dess toner är något lugnare än den traditionella housen, men med inslag som slagverk, saxofon, piano, och flöjt. Bland dess stora namn syns exempelvis norska DJn Kygo. 


Men texter som man lär sig lätt och ett beat som urskiljer sig är kanske de starkaste grundbultarna. Den gyllene regeln vad gäller hitlåtar brukar då vara: Don’t bore us, get to the chorus.


När det kommer till sommarlåtar kan det alltså vara bra att hålla sig till konventioner. Om ens dänga ska nå den stora massan är det inte alltid särskilt effektivt att skapa det allra mest nyskapande och alternativa. Självklart finns det undantag - som när Billie Eilishs Bad guy bröt den vanliga up beat sommartrenden med dova tongångar och ett annat sound. Men ofta är det säkraste kortet att lyssna det man hört på radio och hitta sin egen version av vad folk verkar gilla att lyssna på i solstolen. 


Vill du hitta ett somrigt sound att spela i din butik, på ditt kontor eller annan miljö?
Kontakta oss på Qonceptus så kan vi skapa royaltyfria listor som kommer locka fram sommarkänslorna (men som också håller dig borta från de allra värsta plågorna!)

Glad sommar! 
www.qonceptus.se/q-music

 

 

Stockholms Doftfabrik AB
Varuvägen 9A
125 30 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5591599823

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.031