23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Vad är ett planogram i detaljhandeln?

Ett planogram gör det möjligt för dig att ta hänsyn till all denna data och kartlägga din visuella marknadsföringsstrategi på ett sätt som är vettigt för den butiksyta du måste arbeta med.

Att skapa övertygande, estetiskt tilltalande butiksutställningar som shoppare inte kan motstå är en konst och en vetenskap. Människor dras naturligt till skärmar som lockar eller fascinerar dem, och att komma på skärmar som gör det förenar butiksägarens design, färg och visuella berättande - konsten att berätta. Men bakom konsten ligger vetenskapen. Det finns otaliga studier och artiklar skrivna om förhållandet mellan produktplacering och vinst. Studier om optimala trafikflödesmönster i butiker finns i överflöd. Skyltningens psykologi är en diskussion för sig. Färgteori har fascinerat oss för alltid. Ett planogram gör det möjligt för dig att ta hänsyn till all denna data och kartlägga din visuella marknadsföringsstrategi på ett sätt som är vettigt för den butiksyta du måste arbeta med.

Vad, kan du fråga, är ett planogram? Det är en kortfattad och mycket detaljerad butikskarta, helt enkelt. Planogram används för att göra varje butiksyta så effektiv som möjligt genom att visualisera var och hur produkterna är placerade. Vissa ger ett fågelperspektiv ovanifrån, vilket ger dig insikt i gångkonfigurationer, fristående visningsmöjligheter, kassaplatser etc. Andra kommer in på specifika hyllor, inventarier, diskar eller utställningsytor. Planogram är också användbara för att upprätthålla kontinuitet mellan butiksplatser och för att hålla ett register över vad som har fungerat bra och vad som inte har fungerat. De är en ovärderlig del av en visuell merchandisers verktygslåda.

 Företag som IWD erbjuder merchandisingmjukvara som gör 2D- och 3D-planogram enkelt, vilket gör det möjligt för varumärken att skapa en produktinventering (skalbara bilder/grafik av produkter) och butiksinventarier för att sedan placera i olika butikslayouter och visningskonfigurationer. Vissa erbjuder värmekartor, grafik och andra analysverktyg som ger ännu mer insikt i dina val så att du kan testa möjligheter och åtgärda feltändningar snabbt.

Kom Agency AB
Grev Turegatan 46
114 38 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5567479430

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.063