23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Guide: Vad är Tap On Mobile?

En ny betalteknik är på intåg i Europa – är det nästa stora betaltrend, hur fungerar det egentligen och för vilka passar lösningen? Tap On Mobile möjliggör för handlare att ta emot betalningar från kunders kontaktlösa kort eller mobila plånböcker, helt utan hårdvara eller terminaler. Den mjukvarubaserade betaltekniken bidrar med enkelhet och smidighet för både handlare och konsumenter. Här går vi igenom allt du behöver veta om Tap On Mobile.

Tap On Mobile, även kallad Tap On Phone och Tap To Pay, är en så kallad SoftPOS-lösning, vilket står för Software Point Of Sale. Det är en teknik som gör det möjligt att förvandla vilken smartphone som helst till en betalterminal. Det innebär att handlare kan acceptera kontaktlösa betalningar med sin telefon, utan att extra hårdvara krävs. Det är ett helt mjukvarubaserat alternativ till traditionella kortterminaler.

Worldline har tagit fram en unik SoftPOS-lösning baserad på en Android-applikation – Tap On Mobile – som gör det möjligt för handlare av alla storlekar att acceptera betalningar med en smartphone eller surfplatta. Lösningen har lanserats i utvalda europeiska länder och kommer inom en snar framtid att vara tillgänglig fler europeiska länder.

Varför Tap On Mobile?
Att våra telefoner spelar en stor roll i vårt dagliga liv, både personligen och professionellt, det är vi väl medvetna om idag. Den globala mobilanvändningen har aldrig varit så hög och den ökar fortfarande. Enligt en undersökning från Klarna använder 47 procent av Gen Z-konsumenter sina smartphones när de handlar i en butik och 35 procent använder sina telefoner för att göra betalningar.

Samtidigt visar en undersökning från Tribe Payments att 50 procent av handlarnas största oro under det nästkommande året är hur de ska konkurrera med stora kedjor som erbjuder innovativa kundupplevelser i kassan. I ett långsiktigt perspektiv anses dessa vara handlarnas största utmaningar:

  • 84 procent vill förbättra sina kunders upplevelse
  • 51 procent efterfrågar digitala betalupplevelser i butik som exempelvis självutcheckningar 

Från POS, mPOS till SoftPOS
På betalsidan har utvecklingen gått från traditionella betalterminaler med sladd (POS) till mobila betalterminaler (mPOS) som kännetecknas av att de är bärbara, har färgad pekskärm och integration av tjänster, exempelvis tillgång till butikens data. SoftPOS är den senaste utvecklingen som är en helt mjukvarubaserad applikation som inte kräver hårdvara.

Men kan SoftPOS helt ersätta mPOS? Svaret är åtminstone inte ännu. Det totala antalet handlare som accepterar kort över hela världen estimeras nå 100 miljoner i slutet av 2025, varav SoftPOS skulle kunna representera en tredjedel av den totala POS-flottan. Detta innebär att nuvarande och äldre POS-lösningar fortfarande skulle vara den stora majoriteten.

För vilka passar Tap On Mobile?
SoftPOS är i grunden framtaget och designat för mikro- och småföretagare, då det är snabb och enkel installation till en låg kostnad. Stora företag och kedjor kan däremot använda lösningen som ett värdefullt komplement till befintliga betalsystem. Tap On Mobile ger inte bara direkta fördelar som att förbättra personalens produktivitet, motverka köbildning, sänkta kostnader, utan även långsiktiga effekter på kundnöjdhet och kundupplevelse. Samtidigt kan även Tap On Mobile öppna upp för nya affärsmöjligheter och nya sätt att arbeta på.

Läs mer om Tap On Mobile på Worldline Global här.

Kontakta oss, så hjälper vi dig att hitta rätt betallösning för din verksamhet.

Worldline
Götgatan 74
118 26 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5569686651

Kontaktperson

CBO

Sänd till en kollega

0.062