23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Öka försäljningen under sommaren

Utomhusaktiviteter, utlandssemestrar och lantställen – sommaren är för många företag en långsammare säsong. Men det betyder inte att sommaren behöver vara en säsong med lägre intäkter. I stället finns det taktiker du kan testa för att få ut det mesta av sommaren för ditt företag. Här listar vi tre saker du kan göra för att boosta försäljningen i sommar.

Lyft fram sommarprodukter
Nästan varje butik erbjuder produkter som passar för sommarsäsongen, exempelvis solskydd, badkläder, fläktar och picknickfiltar. Men om du saknar uppenbara sommarprodukter kan du helt enkelt skapa dem genom att paketera relevanta produkter i sommarkit eller resekit till ett bra pris. En annan effektiv strategi för att öka sommarförsäljningen, som kräver lite planering i förväg, är att ta fram begränsade upplagor av produkter eller kit, så kallade ”limited edition”-produkter.

För restauranger, hotell och barer innebär sommaren ofta en ökning av antal kunder. Men för att locka ännu fler gäster kan du öppna upp en härlig uteservering och erbjuda sommarmenyer och sommardrinkar. Hotell och spaanläggningar kan med fördel erbjuda paketerbjudanden för ”staycation” till alla som vill unna sig en upplevelse i sommar.

Se till att synas utomhus
Om du arbetar i en butik, restaurang eller annan fysisk handel bör du passa på att utnyttja faktumet att människor spenderar mer tid utomhus under sommaren. Använd din kreativitet med skyltar, affischer och dekorationer för att sticka ut för förbipasserande. Genom att fånga deras uppmärksamhet ökar du möjligheten att locka dem att kliva in och utforska mer.

Sommaren är också en perfekt tid för evenemang. Det finns många olika anledningar till att organisera evenemang, exempelvis i samband med produktlanseringar, klubbmedlemsmöten eller öppna evenemang för att fira sommaren. Ett annat sätt är att samarbeta med andra varumärken, butiker eller restauranger i närheten eller som har en verksamhet som fungerar kompletterande med din. På så sätt kan du maxminera exponeringen av eventet och utöka din räckvidd. Evenemang skapar en utmärkt möjlighet att engagera med både befintliga och potentiella kunder.

Skapa säsongsanpassat innehåll
Att interagera med din kundbas under sommarsäsongen ger många möjligheter. Som företagare är det viktigt att förstå dina kunders vanor, vilka plattformar de föredrar och vilket innehåll de vill konsumera. Det är sannolikt att dina kunder fortsätter att spendera tid på sina favoritplattformar under sommaren - därför är det viktigt att fortsätta synas även under semestertider.

Innehållsmarknadsföring (content marketing) är en kostnadseffektiv strategi som kan ge långsiktiga fördelar för varumärkesbyggande och communitybyggande. Genom att optimera ditt innehåll för sökmotorer kan du dessutom öka din försäljning. Fokusera på att skapa innehåll som passar dina kunders intressen, allt från informativa artiklar och nyhetsbrev till inspirerande inlägg och videoklipp i sociala medier. Genom att erbjuda underhållande och relevant innehåll kan du vårda befintliga kundrelationer samtidigt som du lockar till dig nya kunder.

Worldline
Götgatan 74
118 26 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5569686651

Kontaktperson

CBO

Sänd till en kollega

0.031