Robic rullar på ICA Maxi i Västervik - sparar tid, avlastar personal och lockar små besökare
På Maxi ICA Stormarknad i Västervik har man en pigg kollega som minskar personalens steg och lyft – och dessutom älskar att bli fotograferad. Den avancerade leverans- och PR-roboten Keenon T10, installerad av ROBIQ, har snabbt blivit en självklar del av butikens vardag. Personalen kallar den kort och gott för Robic.
Från bageriet till restaurangen – utan att personalen behöver springa
Utmaningen var tydlig: Produktionen av delikatess- och bagerivaror sker på ena sidan av butiken, medan restaurangen ICANDERs ligger på den andra. Att springa fram och tillbaka för att fylla på varor tog både tid och energi från butikspersonalen.
Med PR- och leveransroboten Robic på plats sköts dessa transporter automatiskt.
– Robic levererar varor mellan bageriet, delikatessen och ICANDERs, vilket frigör tid för personalen att fokusera på service och försäljning, berättar Monica Ljungkvist, butikschef på Maxi ICA Stormarknad i Västervik.
- Statistiken är tydlig. Vi har exempel på att roboten har arbetat mer än 70 timmar och har gått över 7 mil - och det bara under en månad, berättar Stina Porsgaard, vd på ROBIQ som är företaget som står bakom roboten.
Mer än en logistiklösning – också en charmig ambassadör
Förutom att underlätta logistiken används Robic även för marknadsföring inne i butiken. Robotens skärmar kan visa erbjudanden och kampanjer, vilket ger ett modernt och lekfullt sätt att nå kunderna på butiksgolvet.
Och på tal om lekfullt – barnen älskar Robic.
– Det är inte ovanligt att barn vill följa med till butiken enbart för att få hälsa på Robic. Det skapar en härlig stämning och stärker kundupplevelsen, säger Monica Ljungkvist.
Robotik som löser verkliga utmaningar i handeln
För ROBIQ, specialister på service- och städrobotar för den professionella marknaden, handlar det om mer än teknik. Det handlar om att skapa smarta lösningar som verkligen gör skillnad i butikernas vardag.
– Det är exakt så här vi vill jobba. Vi identifierar utmaningar i verksamheten och erbjuder robotlösningar som spoarar tid, förbättrar kundupplevelsen och stärker butiken på den lokala marknaden, säger Stina Porsgaard, VD på ROBIQ.
Med Robics hjälp slipper personalen monotona arbetsuppgifter, kunderna får en roligare butiksupplevelse – och butiken kan fokusera på det som verkligen räknas: försäljning och service.
Keenon T10 har fler spännande funktioner, som t.ex. att visa kunderna rätt i butiken när de söker efter olika varor. ROBIQ är idag ledande inom servicerobotar för städning, leverans, servering och PR i Sverige. Vill du veta mer om hur en leverans- och PR-robot eller en städrobot kan avlasta din butik?
👉 Läs mer på www.robiq.se
👉 Följ oss på LinkedIn och Instagram
👉 Mejla info@robiq.se eller ring 0490 - 22 000