23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Att framtidssäkra räddningstjänsten behöver inte innebära enorma investeringar

Att ha tillförlitliga, robusta enheter är avgörande för räddningstjänsten. Men för att fungera effektivt behöver den mycket mer än bara teknik.

Av Stefan Lindau, Country Manager, Panasonic TOUGHBOOK

Räddningstjänsten utsätts för allt större krav på att korta insatstiderna, trots krympande budgetar och åldrande system. Mobila plattformar används långt efter sin avsedda livslängd och osäker finansiering försvårar långsiktig planering. IT-team brottas dessutom med komplexa upphandlings- och förvaltningsprocesser som försenar införandet av ny teknik.

Samtidigt förväntas räddningstjänsten göra mer med mindre resurser. Det finns ett växande krav på ökat samarbete mellan myndigheter och allmänhetens förväntningar på digital motståndskraft. Dessutom ökar utmaningar som hantering av programuppdateringar, underhåll, oavsiktliga skador och säker uppkoppling komplexiteten för IT-team.

Det är inte konstigt att många räddningstjänster omvärderar hur de skaffar och hanterar sin teknik. De behöver flexibla och skalbara lösningar som är anpassade efter deras mål.

Från kostnad till kapacitet
Den traditionella metoden att köpa in robust mobil teknik och använda den så länge som möjligt kan vara svår att motivera. Under långa upphandlingscykler åldras enheterna till den grad att de inte längre kan hålla jämna steg med modern programvara. Reparationer blir allt vanligare och dyrare, och IT-team ägnar mer tid åt att lösa tekniska problem än att stödja personal ute på fältet.

En agil, abonnemangsbaserad modell av typen ”as-a-service” är ett smartare alternativ för räddningstjänsten. Precis som med så många konsumenttjänster – till exempel mobiltelefonabonnemang, streaming och fordonsleasing – ger det den önskade flexibiliteten till en fast månadskostnad.

Genom att införa en abonnemangsbaserad OPEX-modell får räddningstjänsten tillgång till support för hårdvara, mjukvara och uppkoppling. Det förändrar hur uppdragskritisk teknik används och ger den skalbarhet och trygghet som räddningstjänsten behöver för att kunna fokusera på sitt arbete.

Fördelarna med MaaS för räddningstjänsten
MaaS-modellen finns som självbetjäningslösning, hybridlösning eller helt outsourcad och kombinerar element som robust hårdvara, installation i fordon, systemavbildning, driftsättning och enhetssäkerhet i ett enda månadsabonnemang. Detta ger räddningstjänster tillgång till robust teknik dygnet runt – alltid anpassad för ändamålet, redo att användas, skyddad och utformad efter operativa behov – oavsett budget och krav.

Med helt integrerad, förkonfigurerad teknik som alltid är redo att driftsättas kan räddningstjänsten hantera insatser snabbare, skala upp verksamheten på ett smidigt sätt och snabbt reagera på olika operativa krav.

Den flexibla MaaS-modellen ger räddningstjänsten en konkurrensfördel, moderniserar hur de hanterar teknik, förbättrar deras anpassningsförmåga och effektiviserar budgetar. Det gör att de kan fokusera på det som verkligen betyder något – att rädda liv.

digitalPR
Vejlsøvej 51
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark
VAT nummer: DK36552220
BREAKING
{{ article.headline }}
0.032|