23948sdkhjf

Ny appfunktion ska hjälpa kunden att handla hållbart

Klarna lanserar en ny funktion som ska göra det enklare att handla hållbara elektronikvaror.

I lösningen, som utvecklats tillsammans med teknikplattformen Clarity AI, får användaren tillgång till opartisk och omfattande data runt sina inköp, till exempel information om ett varumärkes utsläpp av växthusgaser till hur mycket energi som kommer från förnybara källor.

– Nu kan vi förse konsumenter världen över med ökad transparens genom den första utvärderingen av elektronikvarumärkenas miljöprestationer. Vi anser att sådana siffror aldrig ska döljas. Därför är det fantastiskt att Klarna kan använda vår AI-kapacitet för att leverera information till de som vill veta mer när de shoppar, säger Angel Agudo, styrelsedirektör och produktchef på Clarity AI.

Märkningen lyfter företag som gjort framsteg inom hållbarhetsarbetet. Varumärkena kan tilldelas upp till följande fem märkningar:

• Lägre direkta utsläpp

• Lägre indirekta utsläpp

• Åtagande för att minska växthusgasutsläpp

• Öppna med sina växthusgasutsläpp

• Använder förnybar energi

Märkningen är tillgänglig för Klarnas användare i hela världen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Estnisk leksakskedja öppnar sin andra svenska butik
Blir ny marknadschef för optikkedjan
Här gör Lindex comeback – får sällskap av MQ Marqet
Inredningsvarumärkets första butik – ”en värld som måste upplevas”
Kungsängen öppnar outlet
Optikkedjan expanderar: ”Ett drömläge”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094