23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tuff mars för Clas Ohlson: ”Kostnadsbesparingar prioriteras”

Mars månad går inte till historien som den bästa i försäljningshistoriken, konstaterar butikskedjan Clas Ohlson som redovisar ett försäljningstapp om 2 procent.

Totalt landade försäljningen på 623 miljoner kronor. Onlineförsäljningen minskade också under perioden med 3 procent till 85 miljoner kronor.

Organiskt ökade försäljningen dock med 1 procent jämfört med föregående år.

Kedjan har även minskat sitt butikstillstånd med sju butiker. Det totala antalet butiker uppgår nu till 222.

– Den organiska försäljningsökningen i mars var en procent i en marknad präglad av minskat konsumtionsutrymme för hushållen, samt med sju butiker färre netto jämfört med motsvarande månad förra året. Vi noterar en god försäljningsutveckling i Norge med en organisk försäljningsökning om tre procent, men parallellt med att den norska kronan försvagats relativt den svenska kronan ser vi att omvärldsfaktorer som kostnadsinflation och en stark US-dollar ger fortsatta utmaningar framöver. För att parera för detta är arbetet med kostnadsbesparingar högt prioriterat, säger Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094