23948sdkhjf

Centrumjätte vill locka varumärken med nytt hyrkoncept

För varumärken som vill synas och bygga kundrelationer utan att tvingas till stora investeringar i en fysisk butik. Så beskriver Westfield Mall of Scandinavia sin nästa butikssatsning Depart A Mental som öppnar den 19 april.

I ett kundperspektiv kan Depart A Mental närmast liknas vid en popup. I en 250 kvadratmeter stor butikslokal i bästa läge samsas upp till ett 40-tal olika varumärken, var och en med sina egna produkter på egen plats i lokalen. Ungefär som på en julmarknad.

– Det är som att ha en egen fysisk butik och man signar sig för hur länge man själv har lust. Skillnaden är att man inte behöver ta samma risker som det kan innebära att driva sin egen butik. Tänk ”coworking” och ”retail-as-a-service”, säger Clara Lindsten, medgrundare av techbolaget Co-X som utvecklat den fysiska plattformen.

I paketet, som är ett samarbete mellan Mall of Scandinavias ägare Unibail-Rodamco-Westfield och konceptutvecklingsbyrån Boys Don’t Cry, ingår en färdig butiksplats, service som skyltning och marknadsföring plus butikspersonal som tillhandahålls av Slash ten.

Louise Ryning, operativ chef för Unibail-Rodamco-Westfield i norra Europa, kallar konceptet ”ett helt nytt sätt att hyra” som inte kan liknas vid en popup.

– Vi pratar om möjligheten för fler varumärken att nå ut till konsumenter som en kurerad helhet på en redan avsatt yta. Att det finns en nyfikenhet runt konceptet märkte vi på en test i julas där temat ”Female founded”, kvinnligt entreprenörskap, togs emot bra, förklarar Louise Ryning och understryker att det inte handlar om att fylla vakanta butikslokaler.

– Vi är alltid öppna för nya lösningar och det kommer att bli oerhört spännande att se hur det tas emot på marknaden.

Att Depart A Mental inledningsvis rullas ut på Mall of Scandinavia i Solna uppges vara på grund av platsens flöden. Projektet kommer därefter löpande att utvärderas. Om det faller väl ut är det inte omöjligt att det implementeras i fler köpcentrum i koncernen.

I utbudet på Depart A Mental märks tydliga konsumentvarumärken. Det är viktigt, tycker arrangören, för att det ska nå sin publik. I testet i julas var 12 procent av kunderna återkommande.

Bland de varumärken som märks vid invigningen är: Call it by your name, Tiny associates, Cra-yon, Blankens, Oh la moon, Martinsson king, Maggie by kakan, Nufferton, Act of caring, No Ordinary Scent, med flera.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094