23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Pandemieffekten håller i sig trots minskad e-handel i mars

E-handeln från svenska aktörer minskar med 3 procent men kläder och skor går mot strömmen. Det visar Svensk Handels senaste e-handelsindikator för mars månad.

Inklusive handeln med utlandet var minskningen 5 procent.

Andelen som e-handlade under mars var dock i princip oförändrad jämfört med motsvarande period ifjol. Minskningen uppges istället bero på att konsumenternas genomsnittliga köpbelopp minskat.

Svensk Handel slår fast att även om handeln i nuläget som helhet pressas av exceptionellt låg efterfrågan, med en volymutveckling som är den lägsta sedan 90-talskrisen, går utvecklingen för kläder och skor uppåt under första kvartalet.

E-handeln med byggvaror går i motsatt riktning nedåt med en minskning på 40 procent i löpande priser.

E-handeln av heminredning och möbler minskade också med 20 procent.

– Trots de svaga siffrorna är det viktigt att framhålla att stora delar av den beteendeförändring mot ökad e-handel som observerades under pandemin har permanentats. Digitala inslag är numera en självklarhet i samband med många köp och över tid förväntas e-handeln fortsätta växa med 10-15 procent per år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.237