23948sdkhjf

Blandade känslor i vårhandeln: ”Konsumtion är centralt för handeln”

Stämningen i vårhandeln är lite sisådär. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.

Mest pessimistisk är butikshandeln och dagligvaruhandeln som i över ett års tid haft en negativ syn på den närmsta framtiden utifrån faktorerna försäljning, antalet anställda och lönsamhet, enligt Svensk Handel.

– Att människor konsumerar är centralt för handeln, och det gör man inte i lika stor utsträckning för stunden. Vi ser också hur handelns kostnader ökar och hur marginalerna minskar, säger Svensk Handels vd Sofia Larsen i en kommentar.

Även partihandelns framtidsförväntningar uppges vara dyster. Här är det den höga inflationen, höga räntor och oroliga tider som påverkar.

– Importvolymer är ett bra sätt att se hur svenska partihandelsföretag mår. Färska siffror visar hur dessa faller till följd av att partihandlarna helt enkelt inte ser det som lönsamt att ta in kvantiteter som inte motsvarar efterfrågan. Därutöver ser vi ju också hur det blivit betydligt dyrare att importera varor, till följd av den svenska kronans svaga läge, påtalar Sofia Larsen.

Bättre är stämningen i landets e-handel där framför allt möjligheten att anställa och verksamhetens lönsamhet driver upp siffrorna.

Tillväxten för kläder och skor och fler inköp inför vår och sommar uppges driva på optimismen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Från Sköllersta till Europa för 30-åriga Nitton93
Efter 17 år – säljer modebutiken och flyttar till Mallorca
Nytt index för lek- och babybranschen
Gamestop sparkar sin vd – aktien störtdök
Nytt flaggskepp till Oslo: ”Äntligen till huvudstaden”
Clas Ohlson ska spara ytterligare 100 miljoner
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096