23948sdkhjf

Trögt första kvartal för Kjell & Company

Omflyttningar, nya butiksformat och erbjudanden till trots, Kjell & Companys omsättning sjönk under första kvartalet med 6 procent till 578 miljoner kronor.

Jämfört med samma period ifjol dalade även försäljningen med 8,1 procent samt rörelseresultatet som sjönk till 6,5 miljoner kronor. Det är en försämring på 16,3 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Justerad EBITA landade på 11,1 miljoner kronor jämfört med fjolårets 24,1 miljoner kronor.

Däremot stärktes bruttomarginalen med 1 procent, från 42,5 procent ifjol till årets 43,5 procent.

– Vi har under första kvartalet i år sett en mer försiktig och prismedveten konsument som i många fall prioriterat ned externa varumärken med höga prispunkter medan egna varumärken med lägre prispunkter har fortsatt att växa i kvartalet, något som gynnat vår bruttomarginal, skriver Andreas Rylander, vd för Kjell Group i en kommentar.

Kedjan vill nu investera i att ”stärka kunderbjudandet och nya initiativ som ska anpassas mot en mer försiktig konsument och nya köpmönster.”

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Estnisk leksakskedja öppnar sin andra svenska butik
MQ om våren: ”Köper in mindre, säljer mer och öppnar nya butiker”
Blir ny marknadschef för optikkedjan
Här gör Lindex comeback – får sällskap av MQ Marqet
Inredningsvarumärkets första butik – ”en värld som måste upplevas”
Kungsängen öppnar outlet
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078