23948sdkhjf

Mattorna bidrog till uppsving för Online Brands Nordic

E-handelsförvaltaren Online Brands Nordic redovisar ett starkt första kvartal med ökad omsättning på 77,3 miljoner kronor jämfört med 69,8 miljoner proforma samma period ifjol.

Bolaget, som äger och utvecklar e-handelsaktörer som Trendcarpet, Bread & Boxers, Isbjörn of Sweden, Hatshop, Juvelerare John Victorin i Varberg, Allafröer.se samt Kitchenlab, visar organisk tillväxt om 10 procent.

Bruttomarginalen ökade något från 63 till 64 procent medan justerad EBITDA förbättrades från 1,9 miljoner kronor till 4,2 miljoner kronor.

– Samtidigt som valuta och frakter för vissa bolag i koncernen fortsatt haft en ogynnsam effekt på bruttomarginalen ser vi att trenden i gruppen är positiv, säger Mats Skoglund, vd för Online Brands Nordic i en kommentar.

Totalt backade dock periodens resultat något från -3,4 miljoner kronor till -3,7 miljoner.

Sammantaget rapporteras att e-handeln fortsätter att växa medan efterfrågan hos gruppens bolag som säljer mot återförsäljare fortsätter att minska.

”Fortsatt höga lager och en generellt lägre efterfrågan i marknaden påverkar kundernas behov negativt också i Q1”, skriver företaget.

Bäst gick Trendcarpet som växte med 9 procent och implementeringen av nya CRM-system i Trendcarpet, Hatshop och Bread & Boxers uppges ha varit framgångsrikt.

I rapporten nämns även att KitchenLabs och Isbjörns egen e-handel förberetts för geografisk expansion som kommer gå live under kvartal två i år.

Bolaget är också nöjd med förvärvet av allafröer.se som ska skala upp sin verksamhet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Från Sköllersta till Europa för 30-åriga Nitton93
Efter 17 år – säljer modebutiken och flyttar till Mallorca
Nytt index för lek- och babybranschen
Gamestop sparkar sin vd – aktien störtdök
Nytt flaggskepp till Oslo: ”Äntligen till huvudstaden”
Clas Ohlson ska spara ytterligare 100 miljoner
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082