Mattorna bidrog till uppsving för Online Brands Nordic
Bolaget, som äger och utvecklar e-handelsaktörer som Trendcarpet, Bread & Boxers, Isbjörn of Sweden, Hatshop, Juvelerare John Victorin i Varberg, Allafröer.se samt Kitchenlab, visar organisk tillväxt om 10 procent.
Bruttomarginalen ökade något från 63 till 64 procent medan justerad EBITDA förbättrades från 1,9 miljoner kronor till 4,2 miljoner kronor.
– Samtidigt som valuta och frakter för vissa bolag i koncernen fortsatt haft en ogynnsam effekt på bruttomarginalen ser vi att trenden i gruppen är positiv, säger Mats Skoglund, vd för Online Brands Nordic i en kommentar.
Totalt backade dock periodens resultat något från -3,4 miljoner kronor till -3,7 miljoner.
Sammantaget rapporteras att e-handeln fortsätter att växa medan efterfrågan hos gruppens bolag som säljer mot återförsäljare fortsätter att minska.
”Fortsatt höga lager och en generellt lägre efterfrågan i marknaden påverkar kundernas behov negativt också i Q1”, skriver företaget.
Bäst gick Trendcarpet som växte med 9 procent och implementeringen av nya CRM-system i Trendcarpet, Hatshop och Bread & Boxers uppges ha varit framgångsrikt.
I rapporten nämns även att KitchenLabs och Isbjörns egen e-handel förberetts för geografisk expansion som kommer gå live under kvartal två i år.
Bolaget är också nöjd med förvärvet av allafröer.se som ska skala upp sin verksamhet.