23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

E-handeln fortsätter backa – tuffast för sällanköpshandeln

E-handeln fortsatte att backa i april med 2 procent jämfört med samma period 2022. Det visar svensk Handels senaste E-handelsindikator.

Att e-handeln har ett tufft 2023 visar siffror som i en första anblick inte väcker oro. Jämfört med samma period 2022 ökade försäljningen i hela detaljhandeln med 0,7 procent i löpande priser.

Samtidigt sjönk försäljningen med 10,9 procent i volym.

Sämst gick det för sällanköpshandeln som backade med 13,7 procent i volym. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det tuffast medan kläder och skor håller ställningarna.

Under perioden noteras också att antalet konsumenter som e-handlar minskar och att det genomsnittliga köpbeloppet sjunkit.

Bland de som e-handlar handlar dessutom många i färre varukategorier än under fjolåret.

”Tendensen är vikande och även branscher med positiva tillväxttal ser i nuläget ut att mattas ju längre in på året vi kommer”, skriver Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i en kommentar.

Rapporten konstaterar att svenskarnas e-handel från utländska sajter minskar medan svenska e-handelsföretag noterar kraftig tillväxt från utländska marknader.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11