23948sdkhjf

XXL vinstvarnar: ”Aggressiv prissättning och överdrivna kampanjer”

Norska sportkedjan XXL meddelar att intäkterna under det andra kvartalet är lägre än samma kvartal i fjol, drivet av svagt konsumentsentiment och minskad efterfrågan på sportartiklar i allmänhet.

Intäkterna förväntas uppgå till cirka 1,9 miljarder norska kronor, vilket är lägre än 2,1 miljarder i Q2 2022.

”Marknaden kännetecknas av höga höga lagernivåer i hela värdekedjan, vilket resulterar i aggressiv prissättning och överdrivna kampanjer”, skriver bolaget vidare.

Detta kommer att påverka bruttomarginalen, som förväntas uppgå till cirka 30-32 procent (37,9 procent).

Ebitda beräknas uppgå till mellan 25 och 75 miljoner norska kronor (205 miljoner).

Aktien faller i dag drygt 6 procent på Oslobörsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109