23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

XXL vinstvarnar: ”Aggressiv prissättning och överdrivna kampanjer”

Norska sportkedjan XXL meddelar att intäkterna under det andra kvartalet är lägre än samma kvartal i fjol, drivet av svagt konsumentsentiment och minskad efterfrågan på sportartiklar i allmänhet.



Intäkterna förväntas uppgå till cirka 1,9 miljarder norska kronor, vilket är lägre än 2,1 miljarder i Q2 2022.



”Marknaden kännetecknas av höga höga lagernivåer i hela värdekedjan, vilket resulterar i aggressiv prissättning och överdrivna kampanjer”, skriver bolaget vidare.



Detta kommer att påverka bruttomarginalen, som förväntas uppgå till cirka 30-32 procent (37,9 procent).



Ebitda beräknas uppgå till mellan 25 och 75 miljoner norska kronor (205 miljoner).



Aktien faller i dag drygt 6 procent på Oslobörsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078