Skistar backar – ser över butikerna
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/86586944.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=2048&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1319&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=425&accessToken=e3599bac010db20236cd4d1532413a3b25a17fe9d0ae9193e941602cc919f45c)
Efter några starka år minskade omsättningen med 8 procent till 1 409 miljoner kronor jämfört med samma period ifjol.
Samtidigt föll rörelseresultatet med 35 procent till 353 miljoner kronor.
Enligt Dagens Industri bidrog lägre liftkortsintäkter efter sportlovet till sjunkande lönsamhet.
– Jag är såklart inte nöjd idag, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand i en TV-sänd intervju.
Fjällturismkedjan lanserar därför ett sparprogram där man bland annat ser över sina personalkostnader. Med 16 Skistarshops får lagernivån i företagets detaljhandel också en rejäl översyn, skriver Dagens Industri.
– Vi vill säkerställa att det finns en efterfrågan på vår produkt och nu är det dags att se över våra kostnader i stället. Det tycker vi är en bättre metodik än att höja för gästerna, säger Stefan Sjöstrand till tidningen.