23948sdkhjf

E-handeln dök i maj – stort tapp för sällanköpshandeln

E-handelns utveckling under maj månad var den sämsta hittills under 2023.

Det framgår av Svensk Handels senaste e-handelsindikator. Svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer minskade under perioden med 12 procent jämfört med samma månad föregående år och med 14 procent om e-handeln från utlandet inkluderas.

Ackumulerat under året januari till och med maj har e-handeln i Sverige fallit med 6 procent. Inklusive handeln med utlandet är utvecklingen minus 7 procent.

”Även om detaljhandeln generellt uppvisar en historiskt svag volymförsäljning just nu utvecklas e-handeln betydligt sämre än detaljhandeln som helhet så här långt under året”, skriver rapporten.

– Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Rapporten konstaterar dock att andelen som e-handlar är ungefär lika stor som tidigare fast att konsumenterna nu handlar till ett betydligt lägre belopp. Tydligt är också att vissa branscher tar mer stryk än andra, till exempel möbler och heminredning, elektronik, sport, leksaker och böcker.

Apoteksvaror, kläder och skor, bil-, båt och mc-tillbehör, byggvaror och nikotin- och tobaksprodukter går mot strömmen och uppvisar en svag ökning. Mest ökade handeln av varor från nätapotek.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095