23948sdkhjf

Kjell & Company minskar omsättning och vänder till förlust

Hemelektronikkedjan Kjell & Company redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Samtidigt visade rörelseresultatet förlust mot föregående periods vinst.

Omsättningen sjönk 7,4 procent till 568,5 miljoner kronor (613,7). Jämförbar tillväxt uppgick till -9,0 procent (10,2).

“Precis som årets första kvartal präglades det andra av en mer försiktig konsument jämfört med den vi såg under första halvåret 2022. Det osäkra makroläget innebär dock ett bra läge för oss att investera i, och effektivisera, vår verksamhet för att på sikt plocka marknadsandelar
och skapa nöjdare kunder”, säger Andreas Rylander, vd för Kjell & Company.

Kjell & Company-chefen skriver vidare att pris har blivit en viktigare fråga. Kunderna väljer exempelvis i större utsträckning Kjell & Companys egna varor, som håller lägre priser.

Bruttovinsten blev 243,9 miljoner kronor (259,6), med en bruttomarginal på 42,9 procent (42,3).

Han tar även upp kostnadsfrågan.

”På kostnadssidan så fortsätter inflation, svag svensk och norsk valuta att påverka oss negativt. Vårt sortiment med behovsdrivna produkter till lägre prispunkter och hög andel av egna varumärken, i kombination med effektiva och flexibla butiksnät, har gett oss förutsättningar för att
parera stora delar av de kostnadsökningar vi sett”, uppger Rylander och fortsätter.

”Men även för vår del innebär det en kännbar kostnadsökning. Det är därför viktigt för oss att över tid arbeta vidare med att få ut de ökade kostnaderna i våra priser samtidigt som vi jobbar hårt med kostnadskontroll och effektivisering av samtliga delar i bolaget för att säkerställa vår lönsamhet i den fortsatta resan framåt”.

Justerat ebita-resultat blev -2,3 miljoner kronor (12,8).

Rörelseresultatet blev -7,0 miljoner kronor (8,5).

Resultatet efter skatt blev -17,9 miljoner kronor (1,3).

Resultat per aktie hamnade på -0,57 kronor (0,04).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -9,1 miljoner kronor (75,5).

Rylander ser låg visibilitet. Han konstaterar dock att konsumenterna kommer att ha ett betydligt lägre köputrymme framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344