23948sdkhjf

Uppåt för Clas Ohlson – fortsätter reducera kostnader

Ökade  försäljningen i juli.

Clas Ohlsons försäljning, mätt i jämförbara enheter och lokal valuta, ökade med 11 procent till 775 miljoner kronor (699) i juli. Organiskt ökade försäljningen med 10 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online ökade med 8 procent till 68 miljoner kronor (63). Jämfört med motsvarande månad i fjol har butiksbeståndet minskat netto med 4 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 221.

–Vi har även i juli lyckats anpassa vårt erbjudande efter rådande kundbehov. Vi har sett en något lägre efterfrågan på typiska säsongsprodukter på samtliga marknader men i stället ökat försäljningen över stora delar av bassortimentet. Den organiska försäljningsökningen uppgick till 10 procent och i jämförbara enheter ökade försäljningen med 11 procent. Norge fortsatte att bidra starkt till helheten med en organisk försäljningsökning om 13 procent. Samtidigt har den norska kronan stärkts väsentligt under den senaste tiden vilket bidrar till att den totala försäljningsökningen når högre än den organiska – upp 11 procent. Andra makrofaktorer som inflation och valutaeffekter från US-dollarn fortsätter dock att påverka negativt och arbetet med att reducera kostnader kommer att vara prioriterat även framgent, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef.

Den totala försäljningen under perioden maj till juli 2023 ökade med 7 procent till 2 193 miljoner kronor (2 044).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156