23948sdkhjf

Så utvecklades e-handeln i augusti

E-handelns utveckling betecknas fortsatt som stark och för fjärde månaden i rad var det fler som e-handlade än under samma månad förra året.

E-handelns omsättning i Sverige minskade med 1 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Om även E-handeln från utlandet räknas in steg dock omsättningen med 3 procent.

Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.

Svensk Handel konstaterar att omsättningen i E-handeln har minskat sex av åtta månader i år, och under totalt under de första åtta månaderna noteras en nedgång med 4 procent för E-handeln i Sverige jämfört med samma period 2022, -3 procent om även handeln med utlandet räknas in.

– Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad.

Dock noterar Svensk Handel att andelen e-handelskonsumenter steg i vissa branscher i augusti som kläder och skor, sport och fritid, varor från apotek och skönhets- och hälsoprodukter.

– Att fler handlar på nätet visar att e-handeln fortsatt är väldigt stark. En mycket stor andel av köpen i fysiska butiker inleds med att konsumenterna gör research på nätet, och här är vi bara i inledningsfasen av en utveckling som kommer accelerera när generative AI når ännu större genomslag hos både handlare och konsumenter, säger Per Ljungberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063