Kraftigt ras i e-handlarnas tro på framtiden
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/92700565.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1606&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=827&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=340&accessToken=17bcc980bcc9c296bdf28d09af646c069766efdeeef0f5d6b8aaccb76e560cc0)
Hög inflation och stigande räntor urholkar hushållens köpkraft, enligt konjunkturinstitutets (KI) senaste rapport. Det kommer att dröja till 2026 innan svensk ekonomi är i konjunkturell balans. Även Svensk Handels Handelsbarometer för september är dyster läsning. Vikande försäljning i kombination med fortsatt höga kostnader innebär att inom butikshandeln minskar för andra månaden i rad. Många branscher stålsätter sig nu för vad som ser ut att bli svåra höst- och vintermånader.
Konsumtionsutrymmet minskar för varje månad som går, vilket slår hårt mot en bransch som är beroende av just konsumtion, konstaterar Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
– Våra medlemmar gör sitt yttersta för att kunna behålla personal, men i takt med att fler räntehöjningar slår igenom tror vi tyvärr att allt fler kommer att behöva göra sig av med personal. Det är en mycket oroande utveckling, säger hon i ett pressmeddelande.
Även tron på framtida försäljning inom e-handeln minskar kraftigt, enligt rapporten. Konsumenterna fortsätter att dras till e-handeln, men konsumerar för mindre summor. Inte ens försäljningshögtider som Black Friday får e-handeln att känna framtidstro, utan istället tror man på mindre aktivitet.