23948sdkhjf

Minskad omsättning och vinst för BHG Group – ”Fortsatt utmanande”

Sämre resultat än väntat för bygg- och heminredningskoncernen som är mitt i ett omstruktureringsprogram för value home-segmentet.

BHG Group, e-handlare inom bygg- och heminredningsprodukter, redovisar ett justerat ebitda-resultat på 139 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2023. Analytikerna hade i snitt väntat sig 151 miljoner, enligt Infront.

Rörelseresultatet (ebit) blev -1 299 miljoner kronor. Här var -1 255 miljoner väntat.

Som aviserat i förväg har eo-poster påverkat resultatet negativt på grund av ett omstruktureringsprogram i value home-segmentet. Sparprogrammet ska minska de fasta kostnaderna med 372 miljoner kronor och i Sverige stängs 15 butiker inom varumärkena Trademax och Chilli, i Norge stängs 7 butiker (Trademax) och i Finland 1 (Kodin1). I en intervju med Dagens Handel har Jonas Hessler, vd för Home Furnishing Nordics, gett en bakgrund till läget för butikerna. 

Det justerade rörelseresultatet för BHG Group blev 12,5 miljoner kronor.

Nettoomsättningen uppgick till 2 862 miljoner kronor, mot väntade 2 887 miljoner. Den organiska tillväxten uppgick till -7,5 procent (väntat -8,4%).

"Marknaden har under det tredje kvartalet fortsatt att vara utmanande. Samtidigt är vår bedömning att vi fortsatt tar marknadsandelar. Inflation och högre räntor gör att hushållens disponibla inkomst är lägre än för ett år sedan och den ekonomiska osäkerheten påverkar våra kunder /…/ Vi fortsätter därför att anpassa verksamheten för vad vi bedömer blir ett tufft resten av 2023 och 2024. Vi bedömer nu att konsumentmarknaden kommer att vara utmanande under en längre period än vad vi trodde i början av året", skriver vd Gustaf Öhrn i rapporten.

Läs mer om: BHG
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063