23948sdkhjf

Sporthandeln tappade för sjunde kvartalet i rad

Försäljningen backade i såväl fysisk som digital handel.  

Det började svagt uppåt i september för sporthandeln, där löparskor drev försäljningen. Men det milda vädret gjorde att försäljningen av höstvarorna aldrig tog fart. Tappet i september, som uppgick till 8 procent jämfört med motsvarande månad i fjol, påverkade hela tredje kvartalet. Utfallet under juli till september blev -1,7 procent. Det framgår av Sportindex från Svenskt Sportforum.  

Ytterligare en motgång för branschen var försäljningen i e-handeln, som sedan hösten 2022 har gått starkare än försäljningen i fysiska butiker. Men under tredje kvartalet bröts den positiva utvecklingen och e-handeln minskade med 10 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol.  

Stadium, med sportbutiker och outlet, hade bra fart i försäljningen i juli och augusti, men påverkades också av det milda vädret i september. 

– Kvartalets första två månader var riktigt starka med bra tillväxt jämfört med föregående år, medan kvartalets sista månad var betydligt segare då vädret var utmanande för vår del. Det var för varmt för att försäljningen av höstjackor med mera skulle ta fart, säger Daniel Löfkvist, operativ chef på Stadium Group, i en kommentar.

Från och med tredje kvartalet ingår fler aktörer i statistiken till Sportindex; Sportringen, Bike Nation och sportavdelningarna på Boozt samt Booztlet.

Läs också Dagens Handels genomgång av läget i den utsatta sporthandeln här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095