23948sdkhjf

Thernlunds ska få till en sund affärsmodell med ny vd

Modekedjan värvar ny vd från Ralph Lauren. Visionen är att bygga det mest framgångsrika företaget inom multibrand.

Henrik Hardis blir ny vd för multibrandkedjan Thernlunds.

– Henrik kommer bidra enormt mycket både när det gäller struktur, organisation, kultur och inte minst lönsamhet. Vår strategi är att konsolidera och stänga ett antal butiker, bygga kassa, förtroende, lönsamhet, öka marginalerna och bli det tydligaste och mest framgångsrika multiretailkonceptet inom premium mode och lifestyle, säger Jan Thorstensson, tidigare vd och ägare till sex Thernlundsbutiker, i en kommentar.

Visionen framåt är alltså att bygga det största och mest livskraftiga företaget inom multibrand. I korthet går strategin ut på att trygga verksamheten genom att stå på fler intäktsben, på fler marknader och med olika affärsverksamheter, fortsätter Jan Thorstensson.

– Vi har kommit långt på Thernlunds under fyra års stålbad sedan övertagandet 2020 och det finns stora behov av att åter få till en sund och trygg affärsmodell.

Henrik Hardis, som senast kommer från rollen som vice vd för Ralph Lauren i Norden och Baltikum, delar den bilden.

– Mina visioner och erfarenhet av både wholesale och retail och synen på hur vi ska navigera utifrån utmaningarna och det förändringsarbetet vi har framför oss går hand i hand med Janne, säger Henrik Hardis.

I slutet av september stod det klart att Jan Thorstensson skyltar om sina två Johnells-butiker i Stockholm för att de framöver ska ingå i Thernlunds. Multibrandkedjan har därmed åtta butiker i Stockholm utöver e-handel. Totalt omsätter verksamheten 200 miljoner kronor.

Henrik Hardis tillträder sin nya tjänst vid årsskiftet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.147