23948sdkhjf

Färre köp men större ordrar på Black Friday

Försäljningen minskade under kampanjveckan som ledde fram till Black Friday, enligt siffror från Svea Bank och Prisjakt.

Omsättningen under årets största readag Black Friday ökade med med 2,4 procent jämfört med förra året. Det visar en sammanställning som betalbolaget Svea Bank gjort tillsammans med Prisjakt.

Enligt undersökningen är antalet transaktioner 4,7 procent lägre än i fjol, men svenska konsumenter har trots det spenderat mer vid varje köp. Det tyder på att konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu, enligt Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

– E-handeln har det tufft just nu och därför är det roligt att se att Black Friday ökar. Trots att svenskarna har gjort färre köp har man spenderat mer per order. Samtidigt har resterande tidsperiod gått ned något, säger hon i en kommentar.

Att årets Black Friday sammanföll dels med löneutbetalningar och Riksbankens besked om oförändrad ränta kan också ha bidragit, skriver Svea och Prisjakt.

Försäljningen under den så kallade Black Week, det vill säga mellan den 20 och 24 november, minskade samtidigt med -2,2 procent. Black Friday stod för 34 procent av försäljningen under den veckan. Det är också den dagen som fortsatt har flest prissänkta varor och en genomsnittlig rabatt på omkring 20 procent, enligt Prisjakts statistik.

För Black Month dalade omsättningen med -1,8 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078