23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konkurrensen i skönhetshandeln hårdnar: ”Väljer kanal med lägst friktion”

En dynamisk marknad där utbudet och konkurrensen stadigt ökar. Samtidigt är framtidstron stor i skönhetshandeln. Handeln är stark såväl fysiskt som digitalt.

Under förra året konsumerade genomsnittssvensken hygien- och kosmetikprodukter för cirka 2 500 kronor. Bara i Sverige omsätter skönhetshandeln nära 27 miljarder svenska kronor, vilket är bland den högsta konsumtionen inom EU. Det visar en rapport om den europeiska kosmetikmarknaden 2022.

– Förra året gick riktigt bra, trots sviktande konjunktur. Vad jag hör är dock att det är inte lika glada tongångar i år. Jag har inga siffror på det ännu, men svenskens köpkraft har minskat så kraftigt att nog ingen bransch är opåverkad längre, säger Olof Holmer, vd för branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen, till Dagens Handel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094