23948sdkhjf

E-handeln backade i december: ”Lyckades inte vända trenden”

Endast två månader såg tillväxt under 2023.

Det blev ett dystert avslut för e-handel. I december omsatte den 15,7 miljarder kronor, vilket innebär en minskning med 10 procent jämfört med samma period ifjol. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator.

– Julhandeln, som vanligtvis är en höjdpunkt för e-handeln, lyckades inte vända trenden detta år. Vi hoppas att de försiktigt positiva signalerna om räntesänkningar under 2024 medför ett större kundflöde, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.

För hela det fjärde kvartalet tappade e-handeln 11 procent. De svaga siffrorna avslutar ett tufft år. Under hela 2023 var det endast två månader som såg tillväxt. Totalt minskade omsättningen under 2023 med 8 procent jämfört med 2022.

– Utmaningarna kommer fortsatt 2024 och konkurrensen hårdnar. Detta understryker behovet av att ständigt ligga i framkant när det gäller att utveckla och engagera sitt community, innovera inom exempelvis datadriven personalisering och att söka sig till fler marknader för att sprida sina risker, fortsätter Per Ljungberg.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062