23948sdkhjf

BHG fortsätter tappa omsättning men vd gläds åt framstegen

BHG Group, e-handlare inom bygg- och heminredningsprodukter, redovisar ett justerat rörelseresultat på 54,8 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2023. Analytikerna hade i snitt väntat sig 53,0 miljoner, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.

Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 1,9 procent, mot väntade 1,8 procent.

Rörelseresultatet blev -43,6 miljoner kronor. Här var -41,4 miljoner väntat.

Nettoomsättningen uppgick till 2.829 miljoner kronor, mot väntade 2.887 miljoner. Den organiska tillväxten uppgick till -10,6 procent jämfört med en förväntad organiskt tillväxt om -7,0 procent.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning utbetalas till aktieägarna för räkenskapsåret 2023. Analytikerna hade heller inte räknat med någon utdelning för året.

Såväl BHG:s fjärde kvartal som hela 2023 har präglats av fortsatt svaga marknadsförutsättningar, skriver e-handlaren i sitt bokslut.

"Vi har trots det tuffa läget kunnat flytta fram våra positioner under året. Vi har tagit marknadsandelar, men framför allt stärkt verksamheten och vår position för framtiden", kommenterar vd Gustaf Öhrn och tillägger:

"De åtgärder vi vidtagit under 2023 lägger grunden för vårt arbete under 2024 då fokus på att stärka balansräkning och kassaflöde kommer att fortsätta. Vi kommer även fortsätta att konsolidera och förenkla BHG mot färre, vassare och mer skalbara plattformar. Men vår främsta prioritet kommer vara att förbättra lönsamheten i vad vi bedömer kommer att vara en fortsatt tuff marknad".

Gustaf Öhrn lyfter samtidigt de underliggande trenderna i konsumenternas efterfrågan och beteenden och menar att dessa är fortsatt tydliga och snarare ännu starkare än tidigare.

"Det strukturella skiftet från fysiska butiker till online fortsätter och penetrationen inom de produktkategorier och marknader där vi verkar är fortfarande lägre än på mognare produktmarknader och geografier", skriver vd:n.

Det stora omstruktursprogrammet under 2023 ledde bland annat till en rad butiksstängningar, inklusive 15 svenska heminredningsbutiker under varumärkena Trademax och Chilli och tre Bygghemma-varuhus

Läs mer om: BHG
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046