23948sdkhjf

Starkt resultat för skönhetsjätte

Synergieffekter efter förvärv lyfte resultatet, enligt Sverigechefen.

Under 2023 fortsatte Kicks att växa och skönhetsjätten stärkte resultatet. Försäljning ökade med 5 procent och totalt omsatte koncernen runt 4,6 miljarder kronor under fjolåret. Resultatet före skatt ökade med tio procent, men några exakta siffror vill koncernen inte presentera.

– Det är en stark bedrift att vi i en osäker omvärld och på en konkurrensutsatt marknad har lyckats stärka vår position på alla våra marknader, där e-handeln har fortsatt att ta andelar samtidigt som butikerna uppvisar en positiv tillväxt, säger Carola Lundell, Sverigechef och vice vd för Kicks Group, i en kommentar.

Det har varit ett händelserikt år för koncernen. I början av 2023 fusionerades Kicks och Skincity samman i Kicks Group och tillsammans omsatte aktörerna i fjol 4,5 miljarder svenska kronor varav nära en tredjedel från online-försäljning och resterande från de 230 fysiska butikerna. Under året har kedjan också en ny vd och en ny ägare i form av den danska jätten Matas.

– Det är glädjande att vi under det gångna året lyckats skapa kostnadssynergier mellan Skincity och Kicks för ett bättre resultat. Ser man till framgångsfaktorerna vill jag peka på våra investeringar i både digitala och fysiska kanaler som genererat ett betydande mervärde för kunden men framförallt en fantastisk, kundfokuserad insats från våra medarbetare, fortsätter Carola Lundell.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.159