23948sdkhjf

Synsam siktar på 90 nya butiker till 2026

Kedjan fortsätter att ta marknadsandelar i Sverige. Framåt kommer expansionen att ske utanför Stockholmsregionen.

Synsam tog marknadsandelar på alla sina marknader under 2023 förutom Danmark. Men med de åtgärder som optikerkedjan vidtagit finns en tro på att växa mer än den danska marknaden under 2024. Det säger Synsams vd Håkan Lundstedt till Nyhetsbyrån Direkt.

Synsams verksamheter i Sverige, Norge och Finland fortsatte att växa under det fjärde kvartalet medan den danska delen rapporterade negativ organisk tillväxt. Den danska kreditlagstiftningen förändrades i det tredje kvartalet, något som haft en direkta såväl som indirekta negativa effekter på omsättningen under det andra halvåret 2023, vilket Synsam varit inne på tidigare.

–Vi är inte långt från att växa i linje med marknaden men det fanns aktörer som växte mer än oss. Vi växte ungefär som marknaden, men vi tog inte marknadsandelar i Danmark. Men i Sverige, Finland och Norge tog vi marknadsandelar under 2023. Jag ser ändå positivt på Danmark för 2024, vi gör rätt saker och har en bra ledning, säger Håkan Lundstedt.

Om vi talar om ett år, har ni tagit marknadsandelar i Danmark då?

– Då tror jag att vi har tagit marknadsandelar, absolut, säger vd:n.

När Håkan Lundstedt summerar Synsams 2023 så talar han om ett väldigt bra år trots tuffare tider med rekord i försäljning och rörelseresultat för 2023.

– Att vi har en omsättning som ökade med 12 procent är starkt i rådande konjunktur /…/ Vi har ett starkt serviceerbjudande som vi ser stärker vår position på marknaden. Vi ser att konsumenterna prioriterar sin syn även i tuffare tider, säger han.

Synsam har som mål att ha en årlig organisk tillväxt på 8–12 procent på medellång sikt. Helåret 2023 var den organiska tillväxten 10,3 procent.

Kommer ni kunna hålla er inom intervallet även framgent?

– Vi ser att vi ska kunna hålla oss inom intervallet. Vi känner oss trygga med vår strategi, att vi ska kunna fortsätta att växa, säger vd:n och exemplifierar genom att peka på den svenska marknaden:

– I Stockholmsregionen kanske vi inte kommer att etablera så många butiker till, men av landets 290 kommuner så är det 126 kommuner vi inte finns i och det säger en del om potentialen.

Han tillägger att Synsam kanske inte ska finnas i de allra minsta kommunerna.

Under 2023 ökade hela Synsam antalet butiker med 22 stycken till 547. I det första kvartalet 2024 ska bolaget etablera mellan 8 och 10 nya butiker och målet är att etablera 90 nya butiker under åren 2024–2026.

Synsam har som mål att det totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle-abonnemang eller som abonnerar löpande enbart på linser ska uppgå till 1 miljon kunder i slutet av 2025. Vid utgången av 2023 var antalet cirka 745 000, en ökning från drygt 600 000 ett år tidigare.

Är ni trygga med att ni kommer att nå målet?

– Ja det är vi. Med tanke på de aktiviteter vi gör så tror vi att vi kommer att infria målet, säger Håkan Lundstedt.

Ett annat av Synsams mål är att den årliga justerade ebitda-marginalen ska ligga på 25 procent eller mer på medellång sikt. Helåret 2023 steg marginalen till drygt 24 procent, en uppgång med något över 1 procentenhet från 2022.

Är det en förbättringstakt som är rimlig att hålla under 2024?

– Jag vill inte ge någon prognos mer än att 2024 startat bra. Målet är på medellång sikt och det kan variera men vi närmar oss vårt lönsamhetsmål, säger Håkan Lundstedt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109