23948sdkhjf

Miljonförlust för Bubbleroom

Förlusten ökade under fjärde kvartalet men minskade under helåret.   

Magnus Månsson inledde vd-uppdraget i september i fjol med en översyn av bolaget för att minska kostnader och få fart på tillväxten. Arbetet med sortiment, kundresa, att förbättra effektivitet och se över bolagets kostnadsstruktur har ännu inte gett effekt under fjärde kvartalet vars facit Bubbleroom släppte i dag, tisdag. 

Men efter två kvartal bröts den negativa utvecklingen. Under fjärde kvartalet, oktober till december, ökade omsättningen med drygt 1 procent till 121,5 miljoner kronor, medan helåret 2023 blev sämre än 2022. Bubblerooms omsättning minskade med drygt 1 procent till 438 miljoner kronor jämfört med 443 miljoner året före. 

Bolaget fortsätter att visa förlust. EBITDA-resultatet under 2023 uppgick till drygt -19 miljoner kronor jämfört med -21 miljoner 2022, medan EBITDA-förlusten ökade under fjärde kvartalet till -6,7 miljoner kronor jämfört med -5,8 miljoner under fjärde kvartalet 2022. Bruttomarginalen förstärktes under fjolåret till 64,8 procent jämfört med 63,7 procent. Samma positiva utveckling sågs även under fjärde kvartalet då bruttomarginalen stärktes till 63,9 procent jämfört med 61,1 procent för motsvarande period året före.

”Den höga andelen egna varumärken bidrar till en fortsatt stark bruttomarginal. Arbetet med att minska lagret fortsatte under det fjärde kvartalet, vilket ger oss möjlighet till att ytterligare förbättra vårt kunderbjudande. Lagerminskningen bidrog till ett positivt kassaflöde under kvartalet”, skriver Magnus Månsson i vd-ordet.

Under början av året har en ny affärssystemplattform satts i drift. Efter investeringar i lager och logistiklösningar samt en ny e-handelsplattform ser Magnus Månsson positivt på 2024 och skriver att bolaget har satt en grund för lönsamhet och fortsatt tillväxt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078