23948sdkhjf

Puma spår svagt första halvår på utmanande sportmodemarknad

Puma ytterligare ett bolag i sportmodesegmentet som minskar sin försäljning.

Tyska Puma spår att det första halvåret 2024 kommer att bli svagt för sportmodebolaget. Det rapporterar Reuters.

Under det fjärde kvartalet 2023 minskade Pumas försäljning med 4 procent till 1 982 miljoner euro jämfört med motsvarande kvartal föregående år, enligt bolagets rapport.

Rörelseresultatet ökade med 133 procent till 94,4 miljoner euro (40,5). För helåret 2023 landade rörelseresultatet på 622 miljoner euro, vilket var i linje med bolagets prognoser.

En utdelning om 0:82 euro föreslås för 2023 (0:82).

När det gäller utsikterna för 2024 förväntar sig Puma ett svagt första halvår på en utmanande marknad för sportkläder.

”När vi går in i 2024 ser vi att marknadsmiljön fortfarande är utmanande”, sa Pumas vd Arne Freundt i ett uttalande enligt Reuters.

Bolaget höll dock fast vid målen för helåret som de satte i januari. Puma förväntar sig en medelhög ensiffrig valutajusterad försäljningstillväxt och ett rörelseresultat i intervallet 620–700 miljoner euro för 2024.

Vid 10.45-tiden på tisdagen var Puma upp omkring 1 procent på den tyska börsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064