23948sdkhjf

Komplett vill bli störst – ska öppna fler Netonnet-butiker

Har som målsättning att växa ”snabbare än marknaden och vara bland de mest lönsamma aktörerna i branschen.”

Komplett Group vill öppna fler Netonnet-butiker. Det framgår av ett pressmeddelande där den norska hemelektronikkoncernen presenterar sina strategiska ambitioner och nya finansiella mål för de kommande åren.

”Koncernen har som mål att växa snabbare än marknaden och vara bland de mest lönsamma aktörerna i branschen”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Under 2022 omsatte Komplett Group 14,6 miljarder norska kronor. Under åren 2026–2028 är koncernens förhoppning att omsättningen ska landa på mellan 18 till 20 miljarder. Samtidigt ska ebitmarginalen under samma period vara 3–4 procent. Det kan jämföras med att den justerade ebitmarginalen under 2022 var 0,6 procent.

– Vi vill utnyttja våra stordriftsfördelar för att uppnå bättre inköpsvillkor och högre kostnadseffektivitet samtidigt som vi jobbar med våra kända varumärken ut mot kund. Detta ger oss en effektiv och skalbar plattform för tillväxt samtidigt som vi ligger rätt för att upprätthålla en bra kostnadsposition, säger koncernchefen Jaan Ivar Semlitsch i en kommentar.

Förutom Netonnets butiksexpansion, där utvecklingen av omnikanalskonceptet ingår, är den viktigaste tillväxtfaktorn kategorier som vitvaror, telekom men framför allt spel och spelrelaterade produkter. Även serviceerbjudandet, fler abonnemangstjänster och business-to-businessaffären ska utvecklas.

Före 2028 ska minst 15 procent av Komplett Groups intäkter utgöras av cirkulära produkter, skriver koncernen.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063